AMSTERDAM – Ondernemers houden hun personeel in de gaten op social media. Verder is meer dan driekwart van alle ondernemers actief op sites zoals LinkedIn en Facebook.

Een derde van de ondernemers zegt de voetsporen van het personeel na te trekken op social media. Van alle ondernemers zegt 10 procent dit regelmatig te doen, terwijl 25 procent het soms doet. Dit blijkt uit onderzoek van de MKB-website BusinessCompleet.nl onder 924 ondernemers.

Ondernemers zijn vooral benieuwd naar wat het personeel doet in hun ziekteverlof, denkt Nico van Kooten van BusinessCompleet. “Een paar jaar geleden werd het minder gedaan wegens privacy, maar het wordt steeds meer geaccepteerd.”

Verder gebruiken ondernemers ook social media om nieuw personeel te controleren en zijn ze gewoon geïnteresseerd in wat de werknemers doen in hun vrije tijd.

Actief

Van alle ondernemers die actief zijn op social media, maakt ongeveer 85 procent gebruik van LinkedIn. De helft zit op Facebook, 42 procent gebruikt Hyves en 36 procent heeft een Twitter-account.

Ruim de helft van de ondernemers zegt nieuwe klanten te hebben gekregen door social media. 5 procent zegt dat het ‘vaak’ via sociale netwerksites klanten werft.

Bedrijfsvoering

Vooralsnog hebben social media nog niet veel invloed op de bedrijfsvoering van ondernemers, maar dit gaat veranderen. Op dit moment vindt 40 procent van de ondernemers dat social media weinig invloed hebben. Bij 30 procent van de ondernemers hebben netwerksites geen invloed op de bedrijfsvoering.

Netwerksites zoals Twitter en Hyves gaan steeds meer invloed op het bedrijf hebben, denken ondernemers. Bijna de helft van de ondernemers denkt dat social media ‘veel’ invloed gaan hebben. Ruim 10 procent gaat ervan uit dat social media ‘zeer veel invloed’ gaan hebben op de bedrijfsvoering.