DEN HAAG - Hogere tarieven voor overstappende passagiers ten opzichte van de tarieven voor passagiers die naar Schiphol reizen of daarvandaan vertrekken, leiden tot drieduizend extra banen op en rond Schiphol.

Het aantal transferpassagiers zou met 0,25 procent dalen. Dat zei financieel topman Chris Kennedy van prijsvechter easyJet donderdag bij de hoorzitting in de Tweede Kamer over de Luchtvaartnota.

Schiphol en KLM steggelen sinds vorig jaar over de effecten van een eventuele verandering van de kosten op Schiphol en laten daar een extern onderzoek naar uitvoeren. EasyJet liet het zelf onderzoeken door Ernst & Young, dat onderzoek is binnenkort helemaal af. Volgens KLM zijn de uitkomsten van het onderzoek door easyJet ''onzin''.

Tariefstructuur

Luchthavenbedrijf Schiphol kondigde vorig jaar een nieuwe tariefstructuur aan en een nieuw tarief voor de afhandeling van koffers. Daardoor zouden de kosten voor maatschappijen die passagiers via Schiphol vervoeren 20 procent hoger komen te liggen en die voor passagiers die van of naar Schiphol reizen lager worden.

Schiphol's grootste klant KLM, waarvan 66 procent van de passagiers doorreist, was daar op zijn zachtst gezegd niet blij mee.

De wijziging werd opgeschort totdat onafhankelijk onderzoek, uitgevoerd in opdracht van KLM en Schiphol, uitwijst wat de gevolgen voor de positie van Schiphol zijn. Dat moet eind maart klaar zijn, easyJet wilde daar niet op wachten.

KLM

KLM denkt dat de impact veel groter zal zijn dan easyJet nu schetst. ''Ik denk dat het veel meer zal zijn dat een kwart procent minder passagiers'', zei Pieter Elbers, operationeel directeur bij KLM. Hij gelooft ook niet in de extra banen.

''Binnen ons vliegbedrijf werken 24.000 mensen met zo'n tweehonderd vliegtuigen. Er zouden wel heel wat vliegtuigen van easyJet bij moeten komen, wil dat drieduizend banen opleveren.''