AMSTERDAM - Retailers hebben er binnenkort een extra verdienmodel bij. Een nieuw systeem maakt het mogelijk suggesties aan consumenten te geven op basis van gezichtsherkenning.

De 'Next Generation Meal Planning Solution' werd onlangs op een retailbeurs getoond en is ontstaan uit een samenwerking tussen Kraft Foods en Intel. Een camera voor een scherm analyseert het gezicht van de consument, waarna een digitale verkoper de suggesties aanprijst.

Het video-analyticssysteem is in staat het geslacht, de leeftijd en het aantal mensen dat wacht te herkennen. Ook neemt het systeem de tijd van de dag mee in de aanbeveling. Kiosk-houders kunnen met het systeem drukte aan de kassa vermijden en verschillende producten extra aandacht geven.

Smartphone

Het kiosk-systeem werkt ook nauw samen met smartphones. De aanbevelingen kunnen verstuurd worden naar de mobiele app Kraft iFood Assistant, die er een boodschappenlijst van maakt. Via de app kan de consument geattendeerd worden op samples.

Steeds vaker gaan retailers creatief om met consumenten. Zo maakte Unilever al eerder een ijsmachine die de gebruiker pas iets laat kopen als deze lacht. Samsung en Coca-Cola maakten een interactieve frisdrankautomaat. Net als deze voorbeelden zouden Kraft Foods en Intel de aandacht van het publiek kunnen trekken.