Het is nog vroeg als ik door manlief naar Schiphol wordt gebracht voor een korte zakenreis naar Helsinki, Finland.

In deze connected tijden kan het namelijk zomaar gebeuren dat er ineens iemand van een internationale headhuntersorganisatie aan de telefoon hangt die jouw 2.0 benadering van recruitment dusdanig interessant vindt, dat hij wil praten over samenwerking.

Of ik zin heb om even langs te komen. Als ik vraag hoe hij aan mijn naam is gekomen krijg ik te horen: “because your name came up in the boardroom”. Juist ja.

Vijf jaar

Het is niet ver naar Schiphol maar ondertussen dwalen mijn gedachten af naar een jaar of vijf geleden toen ik voor mijn laatste werkgever vaak op zakenreis ging. Hoe anders zijn de tijden nu.

Zodra ik wist dat ik naar Helsinki zou gaan heb ik met mijn Facebook account ingelogd op Tripadvisor en via de hierdoor ontstane instant personalization uitgezocht in welke hotels mijn vrienden slapen en wat de leukste restaurants zijn aldaar.

Ik boek online mijn vlucht en hotel, plan mijn reis in Tripit en sync dit weer met mijn smartphone. De avond voor vertrek check ik vanzelfsprekend alvast online in.

Op Schiphol houd ik via Twitter iedereen op de hoogte en post via Tvider wat leuke foto’s. Om de tijd voor vertrek nuttig te besteden pak ik mijn iPad en via gratis wifi maak ik connectie met Google Reader om mijn nieuwe RSS feeds te lezen. Via de Evernote App bewaar ik een paar interessante blogposts.

Nokialand

Na een prima vlucht landen we in ‘Nokialand’ op Helsinki-Vantaa Airport en ga ik met een taxi snel naar het hotel om me even op te frissen. Vervolgens ga ik de stad in voor een toeristische wandeling. Met Google Maps op mijn smartphone vind ik gemakkelijk de Temppeliaukion Kirkko, één van de bezienswaardigheden van Helsinki. Ik maak een aantal mooie filmpjes die de thuisblijvers even later via mijn YouTube kanaal kunnen bekijken.

’s Avonds op mijn hotelkamer kijk ik de feel good movie ‘Life as we know it’ die ik thuis via iTunes op mijn iPad zette. Op Getglue ‘like’ ik deze film zodat mijn Facebook vrienden weten dat deze de moeite waard is.

Nadat ik nog even mijn social inbox heb gecheckt op Facebook, zet ik het laatste album van Adele aan via de Spotify App. Langzaam gaan de ogen dicht #morgenweereendag.

Skype

Na een goede nachtrust en terwijl ik mij klaarmaak voor de meeting, Skype ik even snel met manlief thuis. De lieverd heeft een fijne restaurantdeal via Groupon gescoord dus als hij me straks van Schiphol ophaalt gaan we meteen door.

De meeting is al snel dus ik gooi mezelf weer in een taxi en arriveer keurig op tijd. Na een zeer productieve bespreking op naar het vliegveld en terwijl ik in de lounge zit maak ik alvast een begin met mijn volgende column op mijn iPad.

Als mensen ons vijf jaar geleden konden horen praten weet ik zeker dat ze er weinig van zouden begrijpen. Ik betrap mezelf erop, hoezeer ik er ook op probeer te letten, dat ik soms hele rare dingen zeg, zoals "ik sync natuurlijk wel mijn iPad plaintext met mijn dropbox op mijn Macbook", #nerd.

Jakolien Sok is directeur/eigenaar van Sokrates Recruitment en het aanverwante trainingslabel Sokrates Academy. Zij is gespecialiseerd in recruitment 2.0, sociale media en recruitment campagnes. Volg haar op Twitter (@jakolien) of wordt fan op Facebook (/SokratesAcademyNL).