AMSTERDAM - Leasebedrijven vragen hun berijders, soms tevergeefs, om hun auto 'als een goed huisvader' te behandelen. "We willen geen auto die er uitziet als een grindtegel."

Nederlandse leaseauto's leggen gemiddeld 34.000 duizend kilometer per jaar af en hebben een gemiddelde looptijd van 48 maanden, of 140.000 kilometer - afhankelijk van welke stand het eerste gehaald wordt.

"Tijdens de recessie liep de looptijd op, om geld te besparen", vertel Simon Corsel, woordvoerder bij ING Car Lease. "Nu gaan we weer richting de 140.000 kilometer."

Als de auto wordt ingeleverd, verdelen leasemaatschappijen hun klanten grofweg in twee groepen, vertelt Dick Bakker, commercieel directeur van Arval. "Aan de ene kant heb je mensen die hun auto behandelen als hun eigen kindje; elk krasje beschouwen ze als een nederlaag."

Maar sommigen springen "schandalig" om met hun bolide. "'Wat is hiermee gebeurd?', vragen we ons dan af." Dan moet een auto bijvoorbeeld hoog nodig naar de stomerij om grondig gereinigd te worden.

Brief

Als de bolide te vies is om aan te pakken, of hij heeft schade opgelopen die nog niet is gemeld, volgt er een brief naar de berijder en zijn werkgever. Die moeten de auto dan alsnog ‘netjes’ inleveren.

Technisch zijn leaseauto's meestal in goede staat. Ook bij Arval, dat een wagenpark beheert van 30.000 auto's. "We onderhouden de wagens immers zelf", aldus Bakker. Verder weet een berijder, dankzij een brief die hij drie maanden voor het aflopen van zijn leasecontract op de mat krijgt, precies hoe hij z'n auto moet inleveren.

sleutels

Discussie

Ook bij ING Car Lease (80.000 auto's) wordt met zo'n brief geprobeerd "om discussie achteraf te voorkomen". Simon Corsel: "We willen niet geconfronteerd worden met een auto die er rondom uitziet als een grindtegel."

“Het komt voor dat mensen luidsprekers inbouwen en wij daardoor blijven zitten met gaten in de hoedenplank. Daar zijn we als leasemaatschappij natuurlijk niet blij mee." Gebruiksschade is echter geen probleem. "We verwachten niet dat een auto hagelnieuw wordt ingeleverd.

Dijk

Onoplettendheid zorgt ook voor de nodige problemen. Bij een klant van M. de Koning Autolease uit Capelle aan de IJssel rolde deze week een van de 1.700 auto's van een dijk. "De berijder was vergeten de handrem aan te trekken", vertelt woordvoerder Patrick van Dam.

"De bestuurder belde 's ochtends met de vraag of er een berger beschikbaar was. Zijn auto was in het water beland en had daarbij ook een binnenvaartschip geramd, met de nodig schade aan beide voertuigen."

Tanken

Naast het voorkomen van schade, is zuiniger tanken voor leasebedrijven een belangrijke besparing. En hoewel een leasebedrijf als M. de Koning landelijk geen grote speler is, worden ook daar gegevens over tankgedrag precies in kaart gebracht.

Zo wordt duidelijk dat dertig procent van de tankbeurten langs de snelweg plaats vindt. "En dat zijn de duurste liters", zegt Van Dam. Onder invloed van de recessie en de trend naar zuiniger rijden merkte Van Dam dat het totale verbruik van 'zijn' auto's in 2010 bijna drie procent daalde ten opzichte van het jaar daarvoor.

'Groener' rijden is meestal geen motivatie om minder te verbruiken. "Zuinig rijden wordt puur gedreven door bijtelling." Hoe dan ook daalde de gecombineerde CO2-uitstoot van M. de Konings wagenpark sinds 2007 met ruim 21 procent. Bij diesels was de daling met bijna 27 procent het grootst.

Vergelijken

Bij veel leasemaatschappijen biedt een online 'dashboard' een kijkje in het eigen rijgedrag. "Wij sturen heel erg op verbruik", zegt Simon Corsel van ING. "We kunnen laten zien hoe je als berijder scoort ten opzichte van de landelijke norm, maar ook binnen je eigen bedrijf."

Corsel denkt dat het belonen van zuinig rijden beter werkt dan het afstraffen van 'benzineslurpen'. "Een goede manier is om bijvoorbeeld per bedrijf een competitie te organiseren voor de zuinigste rijder."

ING Car Lease streeft in 2012 naar een gemiddelde uitstoot van 120 gram CO2 per kilometer. Het wordt daarbij geholpen door de trend naar kleinere auto's, waar vooral bij de grootste bedrijven veel vraag naar is.

Praktijk

Zuinige auto's leveren niet altijd zuinige resultaten op. "Hoe zuiniger de auto volgens de fabrieksopgave is, des te meer het werkelijke verbruik daarvan afwijkt", weet Dick Bakker van Arval. Zo rijdt een auto met 25 procent bijtelling bij Arval gemiddeld 8 procent minder zuinig dan beloofd, terwijl dat verschil bij een auto met 20 procent bijtelling oploopt naar 15 procent.

Maar vooral bij een auto uit het 14 procent-tarief wordt er kennelijk niet gekozen voor een zuinige auto, maar vooral voor een gunstige bijtelling. Bij dit type auto's, zoals de Toyota Prius, wijkt het praktijkverbruik gemiddeld 21 procent af van de fabrieksopgave.

"Je moet je rijstijl wel aanpassen aan je auto", zegt Bakker. “En niet alsnog met 150 kilometer per uur doorjakkeren.”

Zwarte doos

Factoren als schade, tanken, het correct invullen van de kilometerstand bij tankbeurten en het aantal bekeuringen leiden bij Arval elk kwartaal tot een 'rapportcijfer'. Bakker: "We hebben ook een proef gedaan met een 'zwarte doos', vooruitlopend op de kilometerbeprijzing."

Zo komt ook de tijdsduur die iemand in zijn of haar auto besteedt, of de momenten waarop dat gebeurt, in beeld. Maar zolang de kilometerbeprijzing in de ijskast staat, zullen leaseauto's het voorlopig nog zonder deze 'on board units' moeten stellen.

Terug naar de special