Leaserijdend Nederland kiest massaal voor 14 procent en 20 procent.

Werp een blik op de leasetop 15 van 2010 en meteen is duidelijk dat die wordt bepaald door modellen met de laagste bijtellingspercentages. In een tijd dat alles duurder wordt telt elke cent.

Met dank aan de fiscale stimuleringsmaatregelen van onze overheid kan de leaserijder – en zijn werkgever – behoorlijk besparen op de autokosten. Daarom een beknopte catalogus met alle auto’s die in aanmerking komen voor 14 procent of 20 procent.

Gelukkig beperkt de keuze zich niet alleen maar tot pietluttig gemotoriseerde broodtrommeltjes!

14 procent: keuze wordt steeds groter, ook diesels


Merk Type Brandstof
Alfa Romeo Mito Diesel
Chevrolet Spark Bifuel benzine/lpg
Citroën C1, C3, DS3 Benzine en diesel
Daihatsu Cuore Benzine
Fiat 500 Grande Punto, Punto Evo Benzine, diesel
Honda Civic Hybrid, Insight Hybrid Hybride (benzine)
Hyundai i10 Benzine
Lexus CT200h Hybride (benzine)
Nissan Pixo Benzine
Opel Agila, corsa Benzine/lpg en diesel
Renault Clio, Twingo Benzine en diesel
Seat Ibiza Diesel
Smart ForTwo Benzine en diesel
Suzuki Alto Benzine
Toyota iQ,Auris Hybrid, Prius Benzine, hybride
Volkswagen Polo Diesel

De AutoWeek top 3 uit deze lijst:
1: Lexus CT200h – Prius, maar dan in een mooie jas!
2: Alfa Romeo Mito 1.3 JTD – Niet de archetypische 14%-auto!
3: Citroën DS3 1.6 eHDi – Blits ding, mét 92 pk 1.6 diesel!

citroen ds3
Geen lullig driecilinder dieseltje, maar een heuse viercilinder 1.6 HDi met 92 pk. Daar zet je een BlueMotion mooi mee te kakken!

20 procent: zelfs een Morgan, een SUV en een Alfa met 170 pk!


Merk Type Brandstof
Alfa Romeo Mito, Giulietta Benzine en diesel
Audi A1, A3, A4 Benzine en diesel
BMW 1- en 3-serie Benzine en diesel
Chevrolet Aveo, Spark Benzine
Citroën C3, C4, DS3 Benzine en diesel
Dacia Sandero Benzine en diesel
Daihatsu Cuore, Sirion Benzine
Fiat 500, Bravo, Grande Punto, Punto Evo, Qubo Benzine, diesel, lpg en aardgas
Ford Fiesta, Focus, Mondeo Benzine, diesel en lpg
Honda Civic, CR-Z, Jazz Benzine en hybride
Hyundai i10, i20, i30, ix20 Benzine en diesel
Kia C’eed, Picanto, ProC’eed, Rio, Venga Benzine en diesel
Lancia Delta, Musa, Ypsilon Benzine en diesel
Lexus RX450h Hybride (benzine)
Mazda 2 Benzine
Mercedes-Benz A- en B-Klasse Benzine en aardgas
Mini One, Cooper, Cabrio, Clubman, Countryman Benzine en diesel
Mitsubishi ASX, Colt, Lancer Benzine
Morgan 4/4 Benzine
Nissan Pixo, Juke, Micra, Note, Qashqai Benzine en diesel
Opel Agila, Astra, Corsa, Zafira Benzine, diesel, aardgas
Peugeot 206+, 207, 308, 508 Benzine en diesel
Renault Clio, (Grand) Modus, Mégane, Twingo Benzine en diesel
Seat Altea, Ibiza, Leon Benzine en diesel
Skoda Fabia, Octavia, Roomster, Superb Benzine en diesel
Smart ForTwo Benzine
Suzuki Alto, Splash, Swift Benzine
Toyota Auris, iQ, Urban Cruiser, Verso-S, Yaris Benzine en diesel
Volkswagen Fox, Polo, Golf, Jetta, Passat, Scirocco, Touran Benzine en diesel
Volvo C30, S40, V50, S60 Diesel

alfa romeo giulietta 460
Alfa Romeo Giulietta

AutoWeek: een paar merken bieden een volwaardige zakensedan (of station) in deze categorie. Mercedes-Benz opvallend genoeg (nog) niet. Skoda en Volkswagen leveren een breed scala, dankzij de zuinige TDI en TSI-motoren.

AutoWeek top 3 uit deze lijst:
1: Peugeot 508: nieuw, stuurt geweldig, scherp geprijsd, mooi interieur.
2: Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir: die prijs en dan tóch 170 pk!
3: BMW 320 Efficient Dynamics Edition: jammer dat íe zo duur is want verder top.

Peugeot 508
Hier gaat de Passat een zware dobber aan krijgen!

Leasemisser: Seat Exeo

Leuk geprobeerd, op niets uitgedraaid: de reïncarnatie van de vorige Audi A4 in de gedaante van een Seat. Niet goedkoop, niet de juiste motoren, hard plastic aan de binnenkanten van de portieren en wel een heel erg wannabee-duurdere auto. Niet voor niets niet gewild.

seat exeo
Dit Spaanse graan heeft de orkaan niet doorstaan. Vind je het gek: voor ’t zelfde maandbedrag zit je wél in een nieuwe auto.

Avensis en Auris hebben ‘t moeilijk

Toyota mag dan goed zaken doen met de Aygo en Prius en in 2010 in Nederland meer auto’s dan ooit verkocht hebben, de modellen Avensis en Auris profiteren niet mee. Voor de Auris zal 2011 ongetwijfeld beter worden, nu er een hybrideversie van te koop is. In 2010 verdubbelde de verkoop van dit model, deels ten koste van de Prius.

toyota avensis wagon
Ligt het alleen aan de ongunstige bijtelling of vindt Nederland de Avensis gewoon niet mooi?

Terug naar de special