ZOETERMEER - Het staken van de havenactiviteiten in Egypte door de grootste containervervoerder Maersk kan grote gevolgen hebben voor de Nederlandse handel.

Zeker als andere rederijen het voorbeeld van het Deense bedrijf volgen, berokkent dat Nederlandse bedrijven flinke economische schade, zo meldde verladersorganisatie EVO maandag.

Tot nu toe heeft EVO vrijwel geen signalen opgevangen van transportbedrijven die last hebben van de onlusten in Egypte. Maar als de zeescheepvaart stil komt te liggen, zal dat beeld veranderen.

Volgens een woordvoerder zijn er honderden Nederlandse bedrijven actief in Egypte. Over de economische schade die zij mogelijk door de hevige protesten lijden, is vooralsnog niets te zeggen.

Peultjes

''Egypte is een belangrijke afzetmarkt voor ons. Ook komen veel goederen uit Egypte naar Nederland toe. Denk maar eens aan de sperziebonen, sugarsnaps en peultjes in de supermarkt. Die komen bijna allemaal uit Egypte'', aldus een woordvoerder van EVO.

Afgelopen week vreesde de verladersorganisatie voor mogelijke vertragingen op het Suezkanaal, omdat het Egyptische regime internet had geblokkeerd en de schepen moeilijk contact konden maken met de terminals. ''Dat was gelukkig maar van korte duur. Dat probleem is opgelost'', aldus de woordvoerder.

Het Suezkanaal is essentieel voor de wereldhandel en ook voor de Nederlandse transportsector. Het leeuwendeel van de Aziatische producten die de Rotterdamse haven binnenkomen, wordt via het Suezkanaal verscheept. Volgens informatie van EVO passeren dagelijks 1,8 miljoen vaten ruwe olie en een veelvoud aan goederen het kanaal.