AMSTERDAM - Het succes van de mobiele games Angry Birds en Doodle Jump is filmstudio’s niet onopgemerkt gebleven. Beide apps gaan op een nieuwe manier geld verdienen door reclame te maken voor animatiefilms.

Angry Birds is inmiddels meer dan vijftig miljoen keer gedownload door smartphonegebruikers, Doodle Jump ongeveer 8,5 miljoen keer. De ontwikkelaars van de games gaan respectievelijk voor de animatiefilms ‘Rio’ en ‘Hop’ aangepaste versies van de spellen aanbieden ter promotie van de films.

Businessmodel

Ontwikkelaar van Angry Birds, Rovio, verdient al langer geld buiten de reguliere inkomsten van het spel. Naast eenmalige betalingen en advertenties verdient Rovio ook geld met het verkopen van merchandise. Door de deal met Twentieth Century Fox voor de film Rio lijkt er voor de mobiele games-markt een nieuw businessmodel te zijn ontstaan, waarbij ontwikkelaars snel profiteren van de miljoenen die filmstudio’s aan marketing besteden.

Peter Vesterbacka, CEO van Rovio, noemt de deal een nieuwe manier om hun franchise uit te breiden. Igor Pusenjak van Lima Sky, de ontwikkelaar van Doodle Jump, erkent dat de nieuwe toevoeging aan het spel alleen maar voor meer succes zal zorgen.

Het is nog niet bekend hoeveel geld beide ontwikkelaars gaan verdienen aan de animatiefilms.