AMSTERDAM - Elke week een overzicht van de opmerkelijkste innovaties. Met ditmaal: een intelligent virtueel toetsenbord, een symmetrische USB-stekker, een doodskist als designobject en een app die particuliere parkeerruimte vrijstelt.

Interaction design wordt steeds belangrijker nu de markt wordt overspoeld met tablets. Want met de komst van deze pc's verdwijnt ook het klassieke toetsenbord, terwijl snel typen eigenlijk minder makkelijk is op een virtueel keyboard.

Het gladde oppervlak van een aanraakscherm geeft een gebruiker weinig oriëntatiegevoel. Australische ontwikkelaars zouden dit probleem nu kunnen verhelpen met een intelligent virtueel toetsenbord, dat de weergave van toetsen automatisch aanpast aan de positie van de vingers.

De aloude Qwerty-opzet is gesplitst in groepen letters die gekoppeld zijn aan een van de vier typvingers van iemands hand. Als de computer een hand boven het scherm detecteert, toont het daaronder de groep letters die van toepassing is op de linker- of rechterhand. Als een vinger vervolgens beweegt, verplaatst de aan die vinger toegewezen groep letters zich ook. Momenteel is het Australisch instituut nog bezig met het verfijnen van het concept.

Symmetrische USB-stekker

Niet alleen interaction design, maar ook het ontwerp van pc-attributen kan nog altijd beter. USB-stekkers, door miljoenen mensen in gebruik bij printers, scanners, en muizen, passen momenteel maar op één manier in een computer. Daarom stelt ontwerpster Yi Xuan een symmetrisch ontwerp voor.

In de praktijk komt het vaak voor dat computergebruikers een USB-stekker net zo achteloos in het contact willen stoppen, als ze bij een klassieke stekker doen. Omdat de USB-stekker echter maar vanuit één stand in de poort past, tasten veel gebruikers in eerste instantie mis.

Yi Xuan's voorstel is simpel: breng nog een tweede stukje kunststof aan in de uitgang van de USB-stekker. Daarmee ontstaat een symmetrisch design, dat omgekeerd ook in de poort past.

Doodskist als designobject

Een product waarvan het ontwerp al decennia lang hetzelfde ontwerp heeft, heeft een redesign gekregen. De meeste hedendaagse grafkisten hebben een houten en sober rechthoekig uiterlijk, maar ontwerper Jacob Jensen maakt van de doodskist een designobject dat nu kans maakt op een Brit Design Award.

Jensens drie kisten Diamant 14, 16 en 32 vertonen de vorm van een diamant, wat nobel- en puurheid moet uitstralen. Het hoogste punt van de kisten ligt ter hoogte van het hart van de overledene en het oppervlak is daar zo ontworpen dat er een bloem op gelegd kan worden. Naast het bloemmotief zijn er ook een zonsopgang en vlinders afgebeeld. De vlinder symboliseert daarbij de ziel die het lichaam verlaat.

Een ander vernieuwend kenmerk ten opzichte van veel conventionele kisten is het duurzame karakter. Waar tot nu toe veel gewerkt wordt met hardhouten kisten, bevat de Diamant-serie triplex-hout: bij triplex-materiaal worden ook slechte stukken van een gekapte boom benut. Verder is de binnenkant gevuld met biologisch katoen.

Realtime parkeerapplicatie

En dan hebben we nog de parkeerplaats: jarenlang worden particuliere parkeerruimtes slechts gebruikt door de eigenaar. Daardoor blijven ze ongebruikt als de eigenaar op zijn werk is, terwijl er in drukke steden wel behoefte is aan dit soort ruimte.

In China worden deze parkeerplaatsen daarom tegen betaling beschikbaar gesteld. De lokale autoriteiten van Balizhuang, een voorstad van Beijing, hebben samen met een bedrijf een applicatie laten ontwikkelen die pendelaars aan eigenaren van parkeerplaatsen koppelt.

De realtime app toont op een kaart waar en voor welk bedrag parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Het gaat om ongeveer 25.000 parkeerruimtes. De gebruiker kan een zoekopdracht op prijs of locatie instellen. Zowel de aanbieder, Nestca genaamd, als eigenaren van parkeerplaatsen kunnen aan de verhuur van parkeerplaatsen verdienen.