AMSTERDAM - Vanwege gladheid kunnen zelfs langzaam rijdende auto's een ravage aanrichten. Het Amerikaanse Worcester Polytechnic Institute wil botsingen voorkomen door wegen te verwarmen aan de hand van zonne-energie.

Filmpjes met doorglijdende auto's die binnen de bebouwde kom een ravage aanrichten, waren ook de afgelopen maanden weer populair op videoportalen als YouTube en Dumpert. Niet alleen in landen met veel winterstormen, maar ook in Nederland vormen sneeuw en ijzel een probleem voor het verkeer. Zeker wanneer het zout dreigt op te raken, zoals in december in een aantal provincies het geval was.

Rajib Mallick, universitair hoofddocent bij het Worcester Polytechnic Institute, verklaarde tegenover CNN dat deze problemen als sneeuw voor de zon zouden moeten kunnen verdwijnen. "We hebben in de VS bijna vijf miljoen mijl aan snelwegen, die worden blootgesteld aan zonlicht. As we deze energie aanwenden, is het gratis."

Geïntegreerde leidingen

Mallick wil dat leidingen, die met vloeistof gevuld zijn, onderdeel worden van straten en stoepen. De zon kan de vloeistof verwarmen, die daarna weggeleid kan worden naar geïsoleerde ruimten. Als er ijs of sneeuw op de weg ligt, kan de verwarmde vloeistof worden vrijgegeven. De warmte van de vloeistof kan ook worden gebruikt om elektriciteit te leveren aan nabijgelegen gebouwen.

Elke 50 meter van de pijp zou zo'n 10.000 euro kosten, plus jaarlijkse onderhoudskosten van zo'n 800 euro. Maar Mallick stelt dat het systeem zichzelf kan terugverdienen, omdat verkeersongelukken veel geld kosten en gebouwen relatief goedkoop kunnen worden verwarmd.

Een soortgelijk idee is in ontwikkeling in Idaho door ingenieur Scott Brusaw, oprichter van Solar Roadways. Zijn systeem vervangt traditioneel asfalt door stevige zonnepanelen. De Amerikaanse Federal Highway Administration subsidieert de ontwikkeling van het prototype.