Ik heb altijd een zwak gehad voor kennis en wetenschap. Het is iets anders dan negens en tienen halen op de middelbare school, maar het heeft meer te maken met écht interessante zaken.

Alleen maar fijn, want leergierigheid en interesse voor de meest uiteenlopende onderwerpen is handig. Vooral als je gaat netwerken.

Bij het netwerken is mijn ervaring dat je toch jezelf moet zijn. Geen show opzetten of extra aardig of geïnteresseerd doen. Mijn idee is eigenlijk heel simpel. Mensen merken het toch wel als je een toneelstukje ophoudt en dat werkt alleen maar averechts. Dat denk ik, omdat ik zelf dat verschil ook denk te merken.

Chimpansees

Hier op nu.nl heb ik laatst nog gelezen dat wij als mens grofweg de persoonlijkheid van chimpansees kunnen aflezen.

Dan lijkt het mij een koud kunstje om de gezichten en het theater van onze soortgenoten te analyseren en hier een passende (en juiste) conclusie uit te trekken. Geen waterdichte redenering, maar het is voor mij voldoende om mijn idee te onderbouwen.

Een goede netwerker is naar mijn idee iets wat je van jezelf uit moet zijn. Natuurlijk kun je het wel leren en ook dat is niet puur afhankelijk van trucjes. Je moet gewoon oprecht interesse hebben in het doen en laten van de ander en precies hetgeen vragen wat die persoon aan jou, als geïnteresseerde, kwijt wil.

Internet

Netwerken kun je heel breed opvatten. Het gaat wat mij betreft niet alleen over communicatie tussen twee personen op dezelfde plek, maar ook over internet.

Denk aan websites, die in feite eenzijdig een netwerk vormen. (Jij kent de website, de website kent jou niet.) Uiteindelijk is het dan de bedoeling dat veel mensen jouw website kennen, waardoor er alsnog een reeks connecties ontstaat.

Een andere invulling is bijvoorbeeld een forum. Ik ben actief geweest op diverse fora en de manier van communiceren is daar wellicht vrijer en anders, maar is in het verleden wel heel effectief geweest voor mijn bedrijf.

Ik heb er mensen leren kennen, omdat zij jou leren kennen. Daarom hoeft het fenomeen netwerken zich niet alleen te beperken tot de business club of de nieuwjaarsborrels van je klanten.

Twitter

Een nieuwere manier en tegenwoordig een wat meer conventionele manier is bijvoorbeeld Twitter. Ik heb een nieuwe auto gekocht (Chrysler), had dit op mijn Twitter gezet en ik werd dezelfde dag nog gevolgd door de Chrysler fabriek.

Het eerste dat bij mij op kwam was: zo, da’s wel erg fanatiek. Ook gezien het feit dat mijn Twitter verder totaal geen meerwaarde heeft voor de Chrysler fabriek.

Netwerken is een vak en binnen dat vak zijn er verschillende disciplines die je wel of niet vanuit jezelf beheerst.

Analoog netwerken

Voor een ondernemer is het wél nodig om overal wat vanaf te weten: van Twitter, LinkedIn (anekdote, moeder: ‘Wat is nou Linke-Din?’), Facebook, Hyves en natuurlijk het ouderwetse ‘analoge’ netwerken met visitekaartjes en vertellen ‘wat je nou eigenlijk doet’.

Wij kleine ondernemers zijn maar manusjes van alles en waarschijnlijk net zo fanatiek als de Chrysler fabriek.

Edwin Dijk is directeur/eigenaar van Sitix IT Innovations, een automatiseringsbedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in online communicatie en optimalisatie van bedrijfsprocessen. Volgen via Twitter? Dat kan.