AMSTERDAM - Automatisch Facebook-vrienden worden, Flickr-foto's ontvangen of toegang krijgen tot VIP-toiletten bij evenementen: dit zou in de toekomst goed te doen moeten zijn met RFID-schoenen, menen een digitaal bureau en modefirma.

Het Zweedse Hyper Island en WeAretheSuperlativeConspiracy ontwikkelen samen een platform, dat tot de introductie van RFID-toepassingen voor schoenen van laatstgenoemde bedrijf moet leiden. Omdat schoenen met RFID-chips in staat zijn om data van een webapplicatie te ontvangen en op te slaan, is het voor de drager mogelijk om informatie te delen met vrienden of organisaties.

De twee bedrijven zien verschillende mogelijkheden om RFID-chips in schoenen van toegevoegde waarde te kunnen voorzien. Zo zouden evenementorganisaties makkelijker toegang kunnen verlenen aan bezoekers, omdat het RFID-signaal aangeeft dat de schoenendrager een kaartje gekocht heeft.

Ook zou een evenementorganisatie door middel van RFID direct in staat zijn om zojuist gemaakte foto's door te sturen naar het Flickr-profiel van een bezoeker, of vice versa.

Toegevoegde waarde

Verder zouden twee personen samen op een RFID-signaal herkennende mat kunnen gaan staan en automatisch Facebook-vrienden worden. Tevens zou het bijvoorbeeld mogelijk moeten zijn om de techniek in te zetten bij het bestellen van drank of snacks in een café. "De mogelijkheden zijn eindeloos".

Het is de vraag of een dergelijke schoen eigenlijk wel meer biedt dan de interactie die een mobieltje al voor consumenten kan creëren. Waar nagenoeg iedereen schoenen draagt, zijn de meesten onderweg ook in het bezit van een telefoon. Omdat bij een evenement het druk en luidruchtig is, kan daar het gebruik van mobieltjes echter soms onhandig zijn.