AMSTERDAM - Onderzoekers van voedingsfabrikant Nestlé zeggen in staat te zijn om etenswaren te creëren, die na het nuttigen de consument voor langere tijd een verzadigd gevoel geven. De etenswaren moeten de strijd tegen zwaarlijvigheid aan kunnen gaan.

Dit meldt de Wall Street Journal.

Levensmiddelenproducenten proberen al jaren voeding te maken die de consument voor lange tijd een vol gevoel in de maag geeft. Zo lanceerde het Franse Danone in de VS een magere yoghurt, waarvan de combinatie van vezels en eiwitten was bedoeld om mensen te helpen hun honger te stillen. Het viel echter niet in de smaak bij de consument en werd in 2007 uit de schappen gehaald.

Unilever experimenteerde met een levensmiddel dat het verteringsproces in de kronkeldarm kan vertragen. Ook dat werd geen succes, onder andere omdat het tot misselijkheid zou kunnen leiden.

2016

Nestlé beweert over vijf jaar eten op de markt te kunnen brengen dat langzaam wordt verteerd. Daardoor geeft het voedsel een langere tijd een vol gevoel in de maag, die deze zenuwsignalen doorstuurt naar de hersenen.

Het bedrijf weigert vooralsnog te vertellen om wat voor voedingsmiddelen het dan precies zou kunnen gaan. Een betrokken onderzoeker kwam alleen met een hypothetisch voorbeeld van een plantaardige dressing- of bakolie.

Kunstdarm

De Zwiterse firma, bekend van onder meer chocolade, ijs en cereals, heeft voor het onderzoek een kunstdarm geproduceerd en bestudeerd, om er zo achter te komen hoe voedsel in de darmkanalen wordt verteerd. In wetenschappelijk tijdschrift Food Biophysics beschreef het team van Nestlé-onderzoekers vorig jaar al een succesvol experiment met olijfolie.

De inspanningen van voedingsmiddelenfabrikanten om anti-obesitas voedsel te creëren zijn logisch: één op de vier Amerikanen lijdt aan obesitas en ook in delen van Europa, Azië en het Midden-Oosten stijgt dit percentage dramatisch. De markt heeft er behoefte aan.