AMSTERDAM - De meeste hedendaagse grafkisten hebben al jarenlang een houten en sober rechthoekig uiterlijk. Ontwerper Jacob Jensen maakt van de doodskist een designobject, dat nu kans maakt op een Brit Design Award.

Waar in de tijd van de farao's tombes van versiering waren voorzien, laat ook Jensens Diamant-serie weer het gedweeë protestantse karakter van grafkisten achterwege. Al doet hij dat in een heel andere stijl dan in de Oude Tijd.

Jensens drie kisten Diamant 14, 16 en 32 vertonen de vorm van een diamant, wat nobel- en puurheid moet uitstralen. Het hoogste punt van de kisten ligt ter hoogte van het hart van de overledene en het oppervlak is daar zo ontworpen dat er een bloem op gelegd kan worden.

Er is geen overdaad aan versierselen op de kisten, maar naast het bloemmotief bevatten ze ook grafische patronen in de vorm van een zonsopgang en vlinders. De vlinder symboliseert daarbij de ziel die het lichaam verlaat. Aan de Diamant-serie zijn ook urnen toegevoegd.

Grafkist

Duurzaam

Een ander vernieuwend kenmerk ten opzichte van veel conventionele kisten is het duurzame karakter. Waar tot nu toe veel gewerkt wordt met hardhouten kisten, bevat de Diamant-serie triplex-hout: bij triplex-materiaal worden ook minderwaardige stukken van een gekapte boom benut. Verder is de binnenkant gevuld met biologisch katoen.

Grafkist

De winnaar van de Brit Design Awards wordt 15 maart bekend gemaakt. Jensen ontwikkelde de witte en zwarten kisten samen met de bekende Scandinavisch grafkistenmaker Tommerup Kilster, ter ere van het honderdjarig bestaan van het bedrijf. Het ontwerpproces duurde in totaal twee jaar en zo'n 75 verschillende concepten ging daarbij in de prullenbak.