AMSTERDAM - Nederlandse banken maken steeds vaker gebruik van social media om klanten te informeren, vragen te beantwoorden, problemen op te lossen of producten te slijten.

Tijdens het WK voetbal in Zuid-Afrika bewees Hyves zijn waarde al voor ING. ''Tijdens die periode werden er vijf keer zo veel betaalpassen aangevraagd als normaal'', zei een woordvoerder vrijdag.

ING, hoofdsponsor van het Nederlands elftal, lanceerde tijdens het WK voetbal in Zuid-Afrika een actie met betaalpassen. Klanten konden hun eigen favoriete Oranje-speler op de pas laten zetten. ''Het aantal aanvragen voor bankpasjes nam in die periode flink toe'', liet een woordvoerder weten. ''Social media lenen zich goed voor commerciële acties.''

Banken kunnen niet meer om social media heen. Facebook, Hyves, Twitter en LinkedIn worden een steeds belangrijker communicatiekanaal. ''De dialoog met de klant vindt niet alleen meer plaats via de telefoon of aan de balie'', aldus een woordvoerder van ING.

Achterblijven

De bank is met ruim 8,9 miljoen rekeninghouders een van de grootste financiële instellingen van Nederland. ''Onze klanten zijn bijvoorbeeld veel actief op Twitter, dan kan je niet meer achterblijven.''

ING, ABN Amro en Rabobank hebben een speciaal team dat zich onder meer bezighoudt met het beantwoorden van vragen van klanten op Twitter.

Positief

ABN Amro begon in september met een Twitter-account. ''Klanten reageren daar positief op'', zei een woordvoerder. ''Ze waarderen het dat ABN snel reageert op tweets, omdat ze dat niet hadden verwacht.'' De staatsbank is nog niet actief op Hyves en Facebook.

Rabobank biedt geen producten aan via Hyves, Facebook en Twitter, benadrukte een woordvoerder. ''Als klanten vragen om een bepaald product, geven we antwoord. We verwijzen ze dan bijvoorbeeld naar onze website. Maar van directe verkoop is geen sprake.''

Hoofdsponsor

De coöperatieve bank gebruikt Hyves en Facebook wel als platform voor informatie over paardensport, hockey en wielrennen. Rabobank is namelijk hoofdsponsor van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS), de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond en de Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie (KNWU).

ING en Rabobank sluiten niet uit dat zij in de toekomst producten gaan leveren in combinatie met social media.