Ken je Aida? Aida staat voor Attention, Interest, Desire en Action, vier stappen die een consument doorloopt in het aankoopproces. Alle marketingmensen gaan nu waarschijnlijk iets anders doen maar voor niet-marketingmensen die wel veel met marketing te maken krijgen, zoals ikzelf, is dit toch wel een handig tooltje.

Ik heb hem van een adviseur ‘gekregen’ toen ik me afvroeg welke stappen er zijn tussen iemand die FemaleFactor niet kent en iemand die besluit lid, en liever nog betalend lid te worden.

Ten eerste moet de aandacht van de consument worden getrokken. Er zijn verschillende manieren om de aandacht te trekken. Kleuren, typografie en bij autoverkoop schijnen mooie vrouwen op de motorkap in het verleden ook gewerkt te hebben. Misschien geldt dat voor mijn blog met deze titel ook wel?

Interesse

De tweede stap is belangstelling of interesse wekken bij de consument. De boodschap moet de consument wijzen op de positieve aspecten van een product waardoor interesse ontstaat. Dit kan bijvoorbeeld door een heel aantrekkelijk aanbod te doen of juist de superieure kwaliteit te benadrukken.

In stap drie van het model moet de interesse omgezet worden in een verlangen of voorkeur voor een product. Bij de consument moet een koopintentie ontstaan, interesse maakt plaats voor verlangen. In de laatste en vierde stap wordt de consument tot actie aangezet om het product aan te schaffen bijvoorbeeld door de consument te informeren waar het product te krijgen is.

Klanten

Vier belangrijke stappen in het aantrekken en behouden van klanten. Ik had het er laatst nog over met een zakelijke partner die een nieuw merk in de markt zet met stijlvolle erotische producten. Haar producten zien is niet meteen kopen is mijn inschatting.

De prijs en onbekendheid met het product zijn daar grotendeels debet aan denk ik. Daar moet eerst je oog een paar keer op vallen. Maar er zullen daarentegen ook early adapters zijn die de vier stappen heel snel doorlopen of die meteen beginnen bij de actie en daarna pas interesse krijgen in wat het product eigenlijk allemaal kan.

2011

Hetzelfde geldt voor mijn eigen producten. Een deel van de doelgroep kent FemaleFactor nog helemaal niet, een ander deel kent ons wel maar weet niet wat ze er mee kan.

Weer een ander deel weet wel wat ze er mee kan maar vindt het (nog) niets voor haar en een deel vindt het wel iets voor haar maar weet bijvoorbeeld niet hoe ze betalend lid wordt. Nog genoeg werk aan de winkel in 2011.

Anja Beerepoot is eigenaar van FemaleFactor, het platform voor de vrouw van nu. FemaleFactor organiseert door het hele land events die aansluiten bij de moods & minds van vrouwen. FemaleFactor is ook te vinden op LinkedIn.