AMSTERDAM - KPN komt begin volgend jaar met nieuwe abonnementen waarbij de gesprekskosten na de eerste minuut per seconde worden afgerekend. Dat maakte het telecomconcern dinsdag bekend.

Afgelopen jaar ontstond onrust over de kosten van telefoongesprekken omdat verschillende aanbieders, waaronder KPN, besloten de gesprekskosten per minuut af te rekenen.

Daarbij werd de laatste minuut naar boven afgerond, waarbij voor een gesprek van bijvoorbeeld een minuut en tien seconden twee minuten in rekening werd gebracht.

Klachten

KPN besloot na klachten in oktober om alle klanten die zonder dat ze het wisten per minuut betaalden, terug te zetten naar een abonnement waarbij weer per seconde wordt afgerekend. Daarvoor moesten ze zich wel aanmelden via de website van het bedrijf. Dat hebben inmiddels 20.000 klanten gedaan, aldus KPN.

De nieuwe abonnementen komen onder de merknaam KPN Personal SIM op de markt. Vanaf volgend jaar worden die abonnementen standaard eveneens voorzien van een bundel voor mobiel internetverkeer.

Overschrijden

De bundels kunnen naar eigen inzicht elke maand gratis worden verhoogd of verlaagd. Het wordt wel duurder de belbundel te overschrijden.

Bij de abonnementen met de merknamen Hi en Telfort handhaaft KPN het afrekenen per minuut.