DEN HAAG - Het extra spoor dat Zevenaar vanaf de Duitse grens met het Duitse Oberhausen moet verbinden en daarmee de aansluiting vormt voor de Betuweroute in Duitsland, staat nog steeds in de planning van de Duitse overheid.

In een recent gepubliceerd Duits infrastructuurplan blijkt de lijn nog steeds begroot te zijn. ''Wij hebben ook geen officiële signalen dat de spoorlijn niet doorgaat'', aldus een woordvoerster van het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu vrijdag.

Rond de extra spoorlijn is onrust ontstaan, onder meer door plannen voor blokverdichting. De Duitse overheid zou inzetten op het dichter op elkaar laten rijden van treinen, waardoor er meer treincombinaties op het spoor passen.

Geschrapt

In het plan zijn andere geplande spoorlijnen wel geschrapt, maar die zijn minder van belang voor de doorvoer van goederen vanaf de Betuweroute. De Duitse minister van Verkeer Peter Ramsauer zet in op langere goederentreinen en vrachtwagens, zogenoemde eco-combi's.

Het zogenoemde derde spoor moet deels door de Nederlandse en deels door de Duitse overheid worden gebouwd. Eind 2013 wordt het eerste deel verwacht.