AMSTERDAM – Files kostten het Nederlandse bedrijfsleven 800 miljoen tot 1,2 miljard euro in 2009. Dit blijkt vrijdag uit een becijfering van transportorganisaties TLN en EVO in samenwerking met TNO. De directe schade door tijdverlies en brandstofverbruik bedraagt 378 miljoen euro.

''Naar verwachting is het fileleed voor transportondernemingen dit jaar ongeveer even groot. Daar hebben we echter nog geen exacte cijfers over'', aldus een woordvoerder van TLN vrijdag.

De organisaties hebben ook een top 20 van duurste trajecten gemaakt. Het knooppunt op de A2 bij Holendrecht en Oudenrijn tussen Amsterdam en Utrecht heeft het Nederlandse bedrijfsleven het meest gekost. De economische schade bedraagt 19,3 miljoen euro op dit punt.

"Hier is dit jaar flink aan de weg getimmerd, dus die zal bij nieuwe ramingen niet meer bovenaan staan'', aldus de zegsman.

Alleen tijdelijk

TLN en EVO geven aan blij te zijn met de extra rijstroken die de regering gaat aanleggen, maar ze vragen zich af of de maatregelen voldoende zijn voor de middelange en lange termijn. Zo denken de organisaties dat de extra rijstroken op onder andere de A9 bij Velsen alleen tijdelijk de files vermindert.

Verder wordt er op korte termijn niks gedaan aan onder andere het knelpunt bij de ring Rotterdam op de A20 en op de A15 bij Sliedrecht/Hardinxveld Giessendam volgens TLN en EVO.