AMSTERDAM – De markt van online winkelen is de afgelopen vijf jaar sterk gegroeid en die groei zet de komende vijf jaar onverminderd door. Dat stelt TNO donderdag in een onderzoek.

Het aandeel van online verkopen op de totale bedrijfsactiviteit is nog relatief beperkt. De komende vijf jaar zal de groei sterker worden, verwachten de onderzoekers. In de toekomst verwacht 40 procent van de ondervraagden meer online te kopen dan offline.

Momenteel besteedt 63 procent van de respondenten tussen de 1 en 5 procent van de maandelijkse uitgaven online.

De belangrijkste redenen voor consumenten om online te winkelen is het bestelgemak, de mogelijkheid om 24 uur per dag te shoppen en dat de artikelen thuisbezorgd worden.

Dichtslibben

Consumenten uit het onderzoek zijn tevreden over de levertijd van producten. Wel gaat er nog ‘best veel fout’, vooral bij het verstrekken van informatie over afleveringen.

Verder moeten bedrijven gaan nadenken over de logistieke afhandeling, stelt Peter van der Meij, voorzitter van Nederland is Logistiek. Woonwijken kunnen anders dicht slibben door alle spijkerbroeken, dvd’s, gereedschapskisten en fotocamera’s die thuis afgeleverd worden.

“Leveranciers zullen bijvoorbeeld veel meer samen moeten gaan werken om ervoor te zorgen dat er maar één busje voor de deur staat als iemand iets bij drie partijen bestelt”, aldus Van der Meij.

Het onderzoek is door TNO uitgevoerd in opdracht van Nederland is Logistiek.