AMSTERDAM - “Not even the sky is our limit” is een slogan die op het kantoortje van de Curacao Airport Holding prijkt.

Directeur Maurice Adriaens en zijn adviseur Simon Kloppenburg beginnen steeds meer in die woorden te geloven nu KLM meedoet aan een geruchtmakend ruimtevaartplan op het eiland.

Adriaens: “De bedoeling is dat hier een soort van ‘Disney World for Space’ ontstaat. Er is een groep Amerikaanse investeerders die zo’n project graag voor ons op poten wil zetten. Wij hebben veel verwachtingen van zo’n park. Kijk bijvoorbeeld wat voor potentie Houston toont: er zijn al honderden ruimtevluchten gedaan en telkens worden lanceringen weer massaal bezocht. Ruimtevaart kan een groot publiek aantrekken.”

Sneeuwbaleffect

Curacao Airport Holding ziet een soort sneeuwbaleffect sinds het afgelopen zomer geld stak in Space Experience Curacao, dat opgezet is door oud-luchtmachtofficieren Ben Droste en Harry van Hulten.

Adriaens: “We liepen eerst tegen de financiering van het project aan. Partijen waren positief over het plan, maar iedereen keek elkaar maar een beetje aan. Er gebeurde niets, dus hebben wij de eerste stappen gezet. Daarna kwam KLM. Dan blijkt maar dat als je even met je ogen knippert, er beweging in een project komt.”

High tech business

Space Experience Curacao moet overigens niet alleen een toeristische trekpleister worden. Curacao Airport Holding denkt dat het de toekomst van het eiland veilig gaat stellen.

Advisor airport development Simon Kloppenburg: “Je brengt iets naar de Curacaose jeugd waar ze alleen maar van kunnen dromen. Als ze voor een schoolproject iets in de ruimte uit willen testen, dan hebben ze de volgende dag al resultaat. Universiteiten zullen gaan nadenken over het vestigen van een plaatselijke faculteit Space Technology. En er komen high tech bedrijven, ook uit de ecosector, die satellieten willen lanceren en onderzoek doen.” 

Als er voldoende investeerders geld in het project steken, heeft Curacao Airport Holding er alle vertrouwen in dat Space Experience Curacao een succes wordt. volgens Adriaens zal de aanvankelijke vluchtprijs van 70.000 euro gauw ‘kelderen’ en niet alleen meer directeuren en bestuursvoorzitters, maar ook managers aantrekken. ‘Als het toestel maar iedere dag gaat vliegen’. 

Beter dan Richard Branson

Curacao Airport Holding denkt dat Space Experience Curacao nog een betere uitgangspositie heeft dan Richard Branson’s Spaceport America, waarschijnlijk ’s werelds eerste basis voor commerciële ruimtevaart.

Kloppenburg: “Branson heeft al geroepen dat hij denkt dat vluchten tussen de 25 en vijftigduizend dollar gaan kosten. Het zou me niet verbazen als we daar onder zitten, omdat wij niet per se zoveel allure als hij aan de hele uitstraling van de basis willen meegeven. 

Adriaens: “Je kunt natuurlijk als Branson middenin een woestijn een basis bouwen, maar dan kun je het publiek niet meer dan zandbergen bieden. Curacao heeft ook strand, diepzee en aantrekkelijke buureilanden."