De scheepvaart is een van de grootste vervuilers. Terwijl een milieuvriendelijk alternatief voor handen ligt: zeilen. Ondernemer Jorne Langelaan vertelt hoe tijdens TEDx.

Naar de TEDx-special

Bekijk de mooiste foto's van de conferentie

Zijn erbarmelijke Engels ten spijt krijgt Jorne Langelaan een overweldigend applaus aan het eind van zijn speech op het TEDx-podium. De kern van zijn betoog is dan ook ijzersterk. Zijn bedrijf Fair Transport bewijst dat gemotoriseerde vrachtschepen vervangen kunnen worden door hybride zeilboten.

Maar ja, waarom zouden we dat doen? Langelaan zet de schokkende feiten op een rij: een groot vrachtschip gebruikt zo’n 100.000 liter motorolie per dag, zestig transportschepen zorgen voor net zo veel CO2-emissie als alle auto’s in de wereld.

De scheepvaart zorgt in totaal voor bijna twee keer zoveel CO2-uitstoot als de luchtvaartindustrie en naar verwachting zal het gebruik van fossiele brandstoffen op zee in 2030 met nog eens 75 procent zijn gegroeid.

Wind

Maar het verhaal van Langelaan wordt nóg deprimerender. Een lekker dagje naar het strand zit er klaarblijkelijk ook niet meer in. Volgens de jonge ondernemer krijg je tijdens een dagje Scheveningen dankzij de scheepvaart net zo veel fijnstof binnen als tijdens een uitje naar het Ruhrgebied, het meest geïndustrialiseerde stukje Europa.

“Maar,” drukt hij het publiek op het hart, “ik ben hier niet om jullie angst aan te jagen. Ik ben hier om te vertellen dat er een oplossing is en dat is het hybride zeilvrachtschip.” Fair Transport heeft al geëxperimenteerd met een gewoon zeilvrachtschip en ervaren dat er geen verschil in snelheid is ten opzichte van een gemotoriseerd vaartuig.

“Zeer grote schepen kunnen gewoon op wind varen. Tijdens de industriële revolutie werd alles nog gewoon per zeilschip onze havens binnen gebracht. Waarom zouden we dat nu, met al onze hoogwaardige technologie, niet kunnen?”

Crisis

Volgens Langelaan zijn de kosten van een hybride zeilschip gelijk aan die van een gemotoriseerd vrachtschip. Doordat de motor vaak niet gebruikt hoeft te worden kost het veel minder brandstof dan gewoonlijk, waardoor de hogere productiekosten worden gecompenseerd.

Toch vormen deze kosten een drempel voor scheepvaarders. “Er is geen enkele goede reden om dit niet te doen, maar de scheepvaart heeft harde klappen van de economische crisis gehad en is vrij conservatief. Uit die hoek zullen de investeringen dan ook niet komen. Daar hebben we jullie voor nodig.”