AMSTERDAM – Nederlandse bedrijven belonen hun werknemers steeds meer volgens het Angelsaksische model. Hierbij komt de nadruk meer op het individu te staan. Dit blijkt dinsdag uit een onderzoek van organisatieadviesbureau Hay Group.

Werknemers worden steeds meer beloond op basis van hun individuele competenties. “Eerder werd bepaald hoeveel loon je kreeg op basis van in welke groep je zat. Je zat in die groep en daar werd je naar betaald”, verklaart Loek Bosman, consultant bij Hay Group.

“Nu wordt meer gekeken naar wat de marktwaarde is van een set van competenties. Als iemand bijvoorbeeld veel weet van ICT, dan ga je kijken wat die mensen in die markt verdienen en neem je daar het gemiddelde van”, aldus Bosman.

Trend

Deze trend verbaast de consultant niet. Omdat Nederland steeds meer een diensteneconomie wordt, maken individuen steeds vaker het verschil. Ook de toename van het aantal zzp’ers draagt hieraan bij, volgens de consultant.

Volgens Bosman hoeft een Angelsaksisch model niet slecht te zijn. “Met dergelijk beleid kan veel beter maatwerk worden toegepast voor verschillende beroepsgroepen.”

In het onderzoek ondervroeg Hay Group tijdens een jaarlijks overleg honderd HR-functionarissen van grotere bedrijven naar het beloningsbeleid.