
'Egoïsme voor een beter milieu'
Het is een terugkerend probleem voor iedereen die wil ondernemen en het milieu wil helpen: mensen willen er niet aan. Dan kun je mokkend in een hoekje gaan zitten met je fantastische product, maar je kunt ook onderzoeken waarom mensen het niet willen hebben.
Dat deed Alef Arendsen, mede-oprichter van The New Motion, een bedrijf dat iedereen aan de elektrische auto wil helpen door hier goede voorwaarden voor te creëren. Volgens hem slagen veel 'groene' bedrijven er niet in om de massa te bereiken omdat ze niet inspelen op de egoïstische motieven van mensen.
Egoïsme
"Veel bedrijven proberen mensen te laten veranderen, maar dat heeft geen enkele zin. Mensen worden nu eenmaal gedreven door egoïsme, daar moet je je bij neerleggen." Hij stelt dat je consumenten kunt indelen in innovators, early adapters, late adapters en een groep die sowieso niet op nieuwe dingen staat te wachten.
Volgens Arendsen slaagt een product als de early adapters, die open staat voor nieuwe dingen maar alleen als ze beter zijn dan wat ze al hebben, het in de armen sluiten.
En daarvoor moet het product aan een aantal zaken voldoen. Het moet 'fun, cool, now and true' zijn. De elektrische auto voldeed heel lang niet aan die eisen, maar het kekke sportwagentje dat achter Arendsen op het TEDx-podium staat bewijst dat dat verleden tijd is.
Infrastructuur
Toch blijven er een hoop bezwaren bestaan, ook bij early adopters. "Het ontbreekt nog aan een fatsoenlijke infrastructuur. Denk aan de eerste telefoon, daar had je niks aan totdat de mensen die je kende ook een telefoon hadden." Met The New Motion probeert hij dan ook de infrastructuur aan te passen aan de elektrische auto.
Hij prijst minister De Jager, omdat die als staatssecretaris van Financiën fiscale maatregelen invoerde waardoor elektrische auto's betaalbaar zijn en de gemeente Amsterdam, die gratis parkeerplekken en oplaadpunten voor elektrische auto's weggeeft. Ook is Arendsen blij met de versnelde oplaadpunten, waar hij binnen een half uur 'een volle tank' heeft.
Hij stelt dat hij door te lobbyen om deze struikelblokken die hij als elektrisch autorijder tegenkomt uit de weg te ruimen, ook de struikelblokken voor anderen wegneemt. "Zo los ik andermans problemen op, door die van mijzelf op te lossen. "