NEW YORK - Amerikaanse consumenten hebben in het weekeinde van Black Friday, het officiële begin van de uitverkoop, duidelijk meer besteed dan vorig jaar.

Begon de uitverkoop vrijdag, de dag na Thanksgiving, nog matig, in het weekeinde lieten kopers de dollars flink rollen.

Over het hele weekeinde spendeerde het winkelende publiek 6,4 procent meer dan een jaar eerder. Vooral de warenhuizen en kledingzaken deden dit jaar goede zaken, meer dan de 'discounters' zoals tijdens de economische crisis in de afgelopen jaren.

Ruim 40 procent van het koperspubliek zei naar winkels met aanbiedingen te zijn gegaan, vorig jaar was dit nog ruim 43 procent.

Vertrouwen

Volgens analisten hebben meer Amerikanen na twee jaren van de hand op de knip houden weer vertrouwen in de toekomst. ''Winkelen is weer entertainment en een leuk uitje.''

De consument gaat weliswaar niet meer alleen voor de laagste prijs, toch blijven kopers voorzichtig. Bij de supermarktketen Wal-Mart kochten de mensen letterlijk alleen aanbiedingen en lieten andere afdelingen liggen.

Juwelen

Opvallend was de toegenomen belangstelling voor juwelen. Volgens de National Retail Federation hebben 22 procent meer mensen dit weekeinde juwelen gekocht dan vorig jaar. Hoewel dit seizoen voor de winkeliers het beste lijkt te zijn van de afgelopen drie jaar, zijn de consumentenbestedingen nog niet terug op het niveau van 2007.

Het aantal winkelende Amerikanen trok in vergelijking met vorig jaar met 8,7 procent aan tot 212 miljoen gerekend vanaf Thanksgiving tot en met afgelopen zondag, zei een woordvoerster van de National Retail Federation.

De Amerikanen spendeerden de afgelopen vier dagen zo'n 45 miljard dollar, zowel online als bij gewone winkels. Vorig jaar was dat 41,2 miljard dollar. De consumentenbestedingen in de VS zijn goed voor 70 procent van de Amerikaanse economie.