WASHINGTON - Het officiële begin van de Amerikaanse uitverkoop, Black Friday genaamd, was een matig succes voor winkeliers. Het aantal shoppers steeg met 2,2 procent, maar die gaven slechts 0,3 procent meer geld uit dan een jaar eerder.

De Amerikanen spendeerden vrijdag 10,69 miljard dollar (7,4 miljard euro), volgens een voorlopige schatting van onderzoeksbureau ShopperTrak zondag. Een jaar eerder steeg de omzet op de eerste dag van de koopjesperiode met 0,5 procent naar 10,66 miljard dollar.

''Dit betekent dat de Amerikaanse shopper zich heeft aangepast aan het economisch klimaat. De mensen geven hun geld wijzer uit aan het begin deze periode'', aldus oprichter Bill Martin van ShopperTrak.

Koopjes

Amerikanen lijken wel vrijdag wel meer te hebben gekozen voor internetaankopen. Veel winkelketens hebben hun klanten verwezen naar koopjes op hun websites, wat de omzetcijfers van vrijdag wellicht heeft beïnvloed.

De online-betaaldienst Paypal bevestigde dat vrijdag 27 procent meer geld is betaald via hun dienst. ''De zware economische omstandigheden hebben kopers prijsbewuster gemaakt. Deze resultaten tonen dat klanten de beste deals zoeken'', zei directeur Amanda Pires van PayPal.

''Meer mensen kiezen voor het gemak van kopen via de laptop, in plaats van de lange rijen en parkeerchaos bij de uitverkoop.''