Met zijn IT-bedrijf SpringSource bond hij wereldwijd de strijd aan met softwaregiganten als IBM en Oracle. En met succes. Nu gaat hij in Nederland de elektrische auto introduceren.

Zijn bedrijf The New Motion zorgt voor het complete pakket, van auto tot infrastructuur. Alef Arendsen, 32 jaar, entrepreneur, man met een missie. “Het kan beter, het kan schoner en het kan nu.”

Hij oogt wat vermoeid. Logisch, blijkt. Alef Arendsen is al twaalf uur onderweg, vanuit zijn vakantiewoning in het gehucht Perloz, ergens in de provincie Valle d’Aosta in Italië, via Milaan naar Nederland. Het vliegtuig van half acht had motorpech.

Van Schiphol is hij rechtstreeks naar het restaurant gereden in zijn elektrische auto, een Tesla Roadster. De vermoeidheid verdwijnt uit zijn gezicht zodra hij begint te praten.

Symbool

Die elektrische auto rijdt Arendsen niet zomaar. Het is het symbool voor zijn nieuwe bedrijf: The New Motion. Een bedrijf dat op basis van compleet verzorgde vervoersconcepten elektrische auto’s in Nederland aan particulieren en bedrijven wil leasen.

De brochure legt uit wat het bedrijf wil: ‘Vervoer op basis van hernieuwbare energie is geen toekomstmuziek. Het is mogelijk: nu, hier, vandaag. The New Motion regelt alles wat je nodig hebt: de auto die je wilt, financiering, subsidies, laadpunten, onderhoud, en zelfs vervangend vervoer voor wanneer dat nodig is.’

Hier zit een man met een missie, dat is duidelijk. Wie is die man? De avond voor het gesprek lees ik zijn blogs. 

Opmerkelijke stukjes. Betrokken. Deels spreekt de jonge yup, die een weekendje gaat dansen in Berlijn of – zijn grote uitlaatklep – lekker gaat kitesurfen in de baai van San Francisco.

Deels is het de zoektocht van een man die de wereld opnieuw probeert te duiden: hoe kan het anders, hoe kan het beter, hoe doen we
dat samen?

Hoe kwam je aan het idee voor The New Motion?
"Afgelopen jaar kwam ik Ritsaart Van Montfrans tegen, mijn huidige kompaan. Hij had bij de Amerikaanse bank J.P. Morgan gezeten, als investment banker, later bij McKinsey. Een jongen uit de corporate wereld."

"Anders dan die nerdachtige, losse open source-wereld waar ik in zat. Toen we elkaar ontmoeten, was er meteen een klik. Hij wilde wat met elektrische auto’s. Had alles al systematisch in kaart gebracht: de vraag, oplaadpunten, leasemarkt, maar ook een analyse hoe de automotive markt in Nederland in elkaar zit."

"Heel gesloten. Ze roepen al heel snel: dat kan niet meneer, dat is heel moeilijk. Een gesloten circuit. Soort gedwongen winkelnering ook. Nog zoiets: als jij vandaag een Volkswagen Golf koopt en ik koop er ook één, en wij komen elkaar ’s avonds in de kroeg tegen, dan heeft de een meer korting gekregen dan de ander. Als je suiker bij Albert Heijn koopt, betaal je allebei dezelfde prijs. Ik zie dat als een imperfectie van de markt.

"Ons idee is: nu we toch in een overgang zitten naar duurzamer transport, maak die markt dan ook opener en transparanter voor de consument. Een onwijs grote taak, dat realiseer ik me wel.”

Op je linkedin profiel lees ik: ‘the latest company i started is going to make electric vehicles in the netherlands a big succes.’
Hij grinnikt. "Ja, dat klinkt wel arrogant, geloof ik. Beetje megalomaan. Maar luister, diezelfde open source-gedachte was voor mij de trigger om er in te stappen. Om die nu eens los te laten op een fysiek product, op elektrische auto’s. En ja, dan heb je wel meteen iets moeilijks te pakken."

"Want de infrastructuur is er nauwelijks, er moet nog van alles gebeuren. Denk aan wet- en regelgeving. De auto’s komen pas over een jaar een beetje los bij de fabrikanten. Maar daar zit dus ook de kans. Wij zitten niet vast aan garages met monteurs die aan de slag moeten, wij hebben geen enorme voorraden van auto’s die verkocht moeten worden, wij hoeven niet als een leasemaatschappij financieringen te verkopen. Wij kijken naar de consument."

"Welke mobiliteitsbehoefte heeft hij of zij? Wat is de beste oplossing? In alles wat hij of zij doet."

"Je kunt nu al met een elektrische auto rondrijden. De meeste mensen rijden per dag minder dan 50 kilometer. Met mijn Tesla heb ik een actieradius van ruim 260 kilometer, met de meeste andere elektrische auto’s kom je rond de 150 kilometer. Ver genoeg dus."

Blokkeren

"Met The New Motion willen we mensen niet blokkeren in hun behoefte, nee, we leggen uit dat het anders kan, mooier en schoner. En wij halen voor hen alle obstakels weg, wij zorgen voor laadpalen, voor de infrastructuur zodat zij schoon kunnen rijden. Doen we niet alleen, natuurlijk, dat kan ook niet, dat doen we samen met andere bedrijven."

"En samen met onze klanten willen we zorgen voor een schoner milieu, een betere luchtkwaliteit in de stad. Waarom zou je dat niet willen? Wat ik wil overbrengen, is dat we nu eindelijk met z’n allen die behoefte aan benzine kunnen veranderen. Samen kunnen we dat veranderen.”