AMSTERDAM – Consumenten vinden vooral ‘gratis parkeren’ en ‘nabijheid’ belangrijk als ze naar een winkelcentrum gaan. Voor massale centra met architectonische hoogstandjes lopen shoppers niet warm. Dat blijkt donderdag uit onderzoek van TU Delft.

Voor ontwikkelaars en architecten van winkelcentra is het belangrijk een duidelijk beeld te hebben van de wensen van de consument. Roemer Warners ondervroeg voor zijn afstudeeronderzoek van de studie Bouwkunde zo’n 600 respondenten uit Nederland en Duitsland.

“De resultaten laten zien dat de respondenten veel waarde hechten aan reistijd, parkeren en de grootte van het winkelcentrum. Mensen zitten niet te wachten op architectonische hoogstandjes, ze willen gewoon gratis kunnen parkeren als ze boodschappen doen”, zegt Warners.

Dat de factor parkeren zo’n grote rol speelt, is volgens hem nog niet eerder uit onderzoek naar voren gekomen.

Groot

De respondenten houden ook niet van massale winkelcentra. Zij geven de voorkeur aan kleine en middelgrote centra (tot 40.000 vierkante meter).

Die conclusie wijkt volgens Warners af van de heersende aanname van experts, dat de grootte de belangrijkste eigenschap voor een winkelcentrum is.