Elke week in Update Duurzaam een overzicht van opmerkelijke ‘groene’ (uitvin)dingen. Met deze week: gras als reclamezuil, onbreekbare snowboards van bamboe en een drijvende stad in de oceaan.

In samenwerking met Idealize, het platform voor creatieve bedrijfsideeën

Ecologisch mediabedrijf CURB komt al tijden met innovatieve en duurzame vormen van reclame. Met DesignGrass brengt het een merk of boodschap op een opvallende manier onder de aandacht: door een uiting van gras te maken.

Het heeft als voordeel dat deze vorm van adverteren weinig tot niets kost en totaal niet schadelijk voor het milieu is. Het gras is na levering meteen binnen en buiten te plaatsen. Onderhoud is niet nodig.

Bambooyah

Snowboardmerk K2 heeft zijn nieuwe FastPlant-serie eco-vriendelijk gemaakt. De kern van de snowboards bestaat voortaan uit bamboe en glasvezel. K2 vindt bamboe zo duurzaam, dat het een vijf jaar lange garantie durft te geven op de onbreekbaarheid van de snowboards.

Green Float

Het Japanse bedrijf Shimizu denkt groot, heel groot. Zij voorzien al in 2025 drijvende steden op de oceaan. GreenFloat is een concept dat tien- tot vijftigduizend mensen kan laten leven op een ‘lelieblad’ met een diameter van twee kilometer. Een stad kan gevormd worden wanneer meerdere lelies zich bij elkaar voegen.

In het midden van een ‘blad’ staat een woon- en werktoren ter hoogte van één kilometer. Op de ‘grond’ is ruimte voor stranden, bossen, lagunes en mariene bossen. De stad moet zelfvoorzienend in zijn grondstoffen zijn. De ontwerpers stellen dat er door het compacte design van de leefomgeving meer dan veertig procent minder CO2 wordt verbruikt dan een stad van gelijke grootte.

greenfloat

Met de oceaan is ook rekening gehouden. Een duurzame stad op het water klinkt leuk, maar het levert het nodige gevaar. Daarom wordt GreenFloat gezien als een stad rond de evenaar, daar waar de temperatuur het meest constant is en er geen sprake is van orkanen of tyfoons.

Groene distilleerderij

Na dertig jaar wordt er weer eens iets authentieks in Schotland gebouwd: een whisky-distilleerderij. En niet zomaar één: het is ’s werelds groenste. De Roseisle Distillery in het Schotse Elgin heeft drankenconcern Diageo ongeveer 46 miljoen euro gekost.

In de nieuwe distilleerderij moet zo’n tien miljoen liter whisky per jaar geproduceerd worden. Restanten gerst worden hergebruikt als biobrandstof. En met een besparing van 300 miljoen liter water per jaar mag Diageo zijn distilleerderij met recht groen noemen.

KrantHout

Mieke Meijer heeft voor het designlabel Vij5 een opmerkelijke manier bedacht om kranten te recyclen. KrantHout laat de krant weer terug naar zijn ‘roots’ gaan, doordat er weer een stuk hout van wordt gemaakt.

Oud papier wordt op deze manier nuttig gerecycled tot een bouwmateriaal. Kortom: dode bomen-journalistiek op zijn best.

kranthout

Alle afleveringen van Update Duurzaam lees je op Idealize.nl