AMSTERDAM - De bedenkers van de technologie waarvan Microsofts spelcomputer Kinect gebruik maakt, hebben eerst verschillende gesprekken gevoerd met Apple. Dat schrijft een journalist van technologietijdschrift Wired op zijn weblog Cult of Mac.

Apple bleek echter een "pain in the ass", aldus Inon Beracha van het Israelische bedrijf PrimeSense dat de technologie achter de Kinect heeft bedacht en uitgewerkt.

De Wired-journalist zat in 2008 naast Beracha in het vliegtuig die hem op zijn laptop de mogelijkheden van de nieuwe technologie liet zien.

"Apple was de meest natuurlijke plaats voor deze technologie", vertelt Beracha aan de journalist. Hij zou meerdere gesprekken hebben gevoerd met de makers van de iPod en iPhone, maar die bleken nogal geobsedeerd met geheimhouding.

Geheimhoudingsplicht

Beracha zou allerlei contracten moeten ondertekenen en daar had hij geen behoefte aan. "De technologie was revolutionair, hij zou het aan iedereen kunnen verkopen", zo schrijft de journalist.

De rest is geschiedenis. Deze week lanceerde Microsoft de Kinect, een voor de bestaande spelcomputer Xbox bedoelde 'controller' die het mogelijk maakt om een spel te spelen met het lichaam, in plaats van met een joystick. Een speciale camera registreert alle bewegingen van de gebruiker.

Microsoft verwacht in 2010 al vijf miljoen exemplaren van het kastje te verkopen.