AMSTERDAM - De elektrische auto is nog niet eens ingeburgerd of oplaadpalen worden al aangepast. De Texaanse start-up GRIDbot vernieuwt oplaadstations door ze te koppelen aan het internet.

Het bedrijf ontwikkelt ’slimme’ oplaadpalen met het oog op heftig gebruik van het elektrisch netwerk voor het herladen van auto’s. Als uiteindelijk het merendeel van de consumentenmarkt elektrische auto’s bestuurt, kunnen oplaadstations namelijk eenvoudigweg overbelast raken.

Internet

Op twee manieren probeert GRIDbot overbelasting tegen te gaan met zijn oplaadmodel UP-100J. Ten eerste wil het bedrijf dit oplossen door wisselende oplaadprijzen aan te bieden: als het netwerk erg belast is, kost het meer geld.

De verwachting is dat de consument er dan voor zal kiezen zijn auto korter op te laden. Andersom geldt het omgekeerde principe. Hoe minder het netwerk belast is, hoe goedkoper het tarief is, en hoe langer de consument waarschijnlijk zal opladen.

Tijdstippen

Daarnaast wil GRIDbot, door het oplaadstation met het internet te verbinden, energieleveranciers inzicht geven in hoeveel auto’s er op een bepaalde tijdstippen van de dag opgeladen worden.

Deze data kunnen de leveranciers gebruiken om in te schatten hoe ze genoeg elektriciteit op drukke tijdstippen kunnen leveren. Ook zien gebruikers dankzij de internetverbinding de wisselende ‘koersen’ van de dag.

Modellen

De slimme oplaadpaal komt in twee uitvoeringen. Het corporate ‘fleet’-model voor bedrijven en organisaties, die alle elektrische auto’s van de zaak oplaadt. Bij dit model kan ook eenvoudig bekeken worden wat het energieverbruik is per medewerker.

Daarnaast is er het ‘vending’-model voor particulieren, dat individuele bestuurders de gelegenheid geeft hun eigen verbruik te analyseren.

Momenteel worden in Houston zestig van deze slimme oplaadstations getest.