Tot mijn spijt kan ik mensen soms niet duidelijk maken dat een kleine aanpassing in de bedrijfsvoering al kan zorgen voor een betere structuur. De kleine investering die al snel zijn geld terugverdient.

Ik bied bijvoorbeeld een systeem voor urenregistratie voor projecten aan. Dit systeem geeft een overzicht van het aantal uren, verschillende percentages, spreiding van het aantal uren per project en andere interessante statistieken.

Het is dan ook vooral toegespitst op ZZP'ers of kleine bedrijven die met veel relatief kleine projecten te maken hebben. Maar probeer dát maar eens te verkopen aan nuchtere ondernemers met een hoge tijdsdruk. Die hebben helemaal geen tijd om zich aan te passen aan een nieuw systeem!

Hengels en vissen

Uiteraard maak ik na afronding van het systeem voor dit soort programma's verschillende pagina's aan op mijn website en sterk ik dit later aan met verschillende domeinnamen.

Dat is een marketingformule die ik graag toepas: je hangt een hele zooi hengels uit in alle richtingen, en als een soort van trechtereffect komen alle vissen bij jou terecht. Dat is natuurlijk leuk vissen!

Ondernemerswalhalla

Een aantal constateringeren. De uitwerking van de marketingstrategie is er nog niet van gekomen en het product is in de afgelopen tijd wel volwassener geworden, maar hangt naar mijn visie nog maar tussen peuter en kleuter in.

Wat ik mijn hoofd heb zou bijna ieder tijdsprobleem van iedere ondernemer op kunnen lossen. Het ondernemerswalhalla. Eén systeem, volledig aan elkaar gekoppeld en schaalbaar naar ieder soort onderneming. Van één tot vijfduizend man.

Dat zo'n systeem er waarschijnlijk niet gaat komen lijkt me evident. Maar toch ben ik van mening dat ieder bedrijf een efficiënter systeem zou kunnen hanteren, waardoor er (zeker op grote schaal) heel veel geld bespaard kan worden. Als het registreren van tijd een hoop tijd kost, doen we tenslotte ergens iets fout.

Tijd is geld?

Mensen zeggen meestal: "Tijd is geld." Ik heb wel eens een weerwoord voorbij zien komen waar ik wel wat in zag: niet waar, geld kun je sparen en tijd niet.

En dat is waar. Je zou nog veel beter om moeten gaan met je tijd dan met je geld. Maar ook dat zorgt wel eens voor een verdwaasde blik in de ogen van mijn gesprekspartner.

Ondernemersinstinct

Uiteindelijk komt het erop neer dat mensen wel eens vasthoudend kunnen zijn als het gaat om de manier waarop zij hun zaken geregeld hebben.

Een barrière die voorkomt dat men omschakelt naar een nieuwer systeem dat misschien níet zo goed werkt. Ondernemersinstinct waarmee de ondernemer de goede en de slechte tijden altijd overleefd heeft.

Ik begrijp het probleem en kan het me ook wel voorstellen. Een uur à anderhalf uur tijdswinst per week is erg zweverig en lijkt niet de moeite waard. Maar begin maar eens met rekenen en zie wat het ondernemersinstinct daarop te zeggen heeft. Misschien toch maar letten op de kleintjes?

Edwin Dijk is directeur/eigenaar van Sitix IT Innovations, een automatiseringsbedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in online communicatie en optimalisatie van bedrijfsprocessen.