SYNDEY - De problemen aan een van de motoren van een Qantas A380, die donderdag een noodlanding moest maken in Singapore, zijn mogelijk veroorzaakt door een ontwerpfout van Rolls Royce of een probleem met het materiaal.

Dat heeft Qantas-topman Alan Joyce vrijdag gezegd. Het toestel heeft vier Rolls-Royce Trent 900-motoren.

Volgens Joyce is een ontwerpkwestie of materiaalfout het meest waarschijnlijk. Na de noodlanding hield Qantas zijn kisten aan de grond, maar binnen 48 uur zullen de toestellen weer in gebruik worden genomen. Momenteel wordt de veiligheid van de motoren gecontroleerd, wat nog 24 tot 48 uur in beslag zal nemen, aldus Joyce.

Type

Ook andere vliegtuigen met hetzelfde type Rolls-Royce-motor worden aan een inspectie onderworpen. De motorenfabrikant heeft aangekondigd alle Trent 900's die al in gebruik zijn te controleren. De serie van dit type is niet groot. Andere maatschappijen die ook met de A380 met de betreffende motor vliegen, zijn onder meer Lufthansa, Singapore Airlines en Air France.

Singapore Airlines heeft de vluchten met de A380 vrijdag na een technische controle hervat. Lufthansa liet weten een vlucht van een A380 te schrappen, omdat er te weinig tijd was om voor het vertrek de motoren goed te controleren.

Gewaarschuwd

Het European Aviation Safety Agency (EASA) heeft luchtvaartmaatschappijen in augustus al gewaarschuwd voor een mogelijk probleem met de Rolls Royce Trent 900-motor.

Op 4 augustus raadde EASA maatschappijen aan aanvullende controles uit te voeren op de motoren, nadat daar onregelmatigheden bij waren aangetroffen.

Dat zei een woordvoerder van EASA vrijdag. Volgens de woordvoerder wordt dat soort adviezen vrijwel dagelijks uitgegeven en ziet EASA nu geen direct verband met zijn advies en het probleem met de motor van de A380 van Qantas.