DEN HAAG - De autoverkopen op de belangrijkste markten in Europa, Duitsland, Frankrijk en Spanje zijn in de maand oktober opnieuw fors gedaald. Dat werd vooral veroorzaakt door het aflopen van subsidies om de verkoop van nieuwe auto's te stimuleren.

In Duitsland, de grootste automarkt van Europa, daalden de verkopen vorige maand met 20 procent tot 256.775 stuks. Sinds het begin van het jaar werden er 2,42 miljoen auto's verkocht. Dat betekent een daling van 26,8 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.

Hoewel Duitse autofabrikanten profiteren van een sterke export naar opkomende landen als China en India, is de verkoop op de thuismarkt ingezakt door het aflopen van een genereus overheidsprogramma, een slooppremie van 2500 euro.

Spanje

In Spanje kelderden de verkopen in oktober zelfs met bijna 38 procent tot 61.366 stuks. Daarmee kwamen de aantallen in de buurt van de lage niveaus van begin jaren negentig.

''Als de automarkt niet herstelt, kan Spanje het huidige productieniveau niet handhaven'', waarschuwde brancheorganisatie ANFAC. De autobranche, goed voor in totaal 500.000 banen, is een belangrijke aanjager voor de Spaanse economie.

Frankrijk

Ook in Frankrijk gingen de verkopen omlaag, maar minder scherp dan in Duitsland en Spanje. In totaal werden er 171.499 auto's verhandeld, 15 procent minder ten opzichte van oktober vorig jaar. Dit jaar worden er naar verwachting circa twee miljoen auto's verkocht in Frankrijk, 10 procent minder vergeleken met 2009.

Woensdag wordt duidelijk hoe het de Nederlandse autobranche vergaat. Dan publiceert brancheorganisatie Bovag de landelijke verkoopcijfers over de maand oktober.