SCHIPHOL - Luchtvracht kan binnenkort worden vervoerd tussen Schiphol en Changi, de internationale luchthaven van Singapore, zonder het bijbehorende pak papier. Tenminste, als het aan die twee luchthavens ligt.

De twee partijen sloten dinsdag een overeenkomst om die stroom volledig te vervangen door digitale documenten.

Changi is de eerste luchthaven waarmee Schiphol een dergelijke overeenkomst sluit. Directeur Enno Osinga van Schiphol Cargo heeft meer op zijn lijstje in het Verre Oosten, zoals de luchthavens van Shanghai en Hongkong. Gesprekken hierover zijn gaande.

''Azië is een goed begin voor digitalisering, omdat daar 40 procent van de luchtvracht die via Schiphol gaat, vandaan komt.''

Papierloos

De bedoeling is dat per 1 januari de route tussen Schiphol en Changi papierloos is, maar Osinga verwacht niet dat onder meer betrokken luchtvaartmaatschappijen daar een harde eis van zullen maken. ''We zitten nog steeds in een herstellende markt en daar houden bedrijven wel rekening mee.''

De luchtvaart loopt met het digitaliseren van de vrachtstroom achter op de scheepvaart en het wegtransport, erkent Osinga. ''Het is wonderbaarlijk dat de luchtvrachtindustrie waarvan je zou denken dat die geavanceerd is, achterloopt.''

Angst

Dat komt volgens de topman mede door een angst voor verandering in de logistiek. ''Je hebt kritische massa nodig om de sector te overtuigen, ongeveer 20 à 25 procent van de totale luchtvracht.'' Een uitzondering hierop zijn volgens Osinga grote jongens als TNT, FedEx, DHL en UPC, die een groot deel al digitaal doen.

Als een kwart van de luchtvracht papierloos wordt verzonden, zouden al ongeveer twintig tot de nok toe gevulde Boeing 747 Freighters aan papierwerk worden gespaard. In totaal zijn nu gemiddeld dertig documenten, waarvan nu twintig digitaal, nodig voor het verzenden van een vrachtstuk.

Digitalisering

Bedrijven moeten zelf de digitalisering regelen, maar Schiphol wil graag een handje helpen. De luchthaven neemt deel aan een gesubsidieerd programma met een gespecialiseerd team dat bedrijven kan assisteren. Daarnaast heeft Schiphol een eigen oplossing om de digitale informatiestromen van bedrijven te stroomlijnen.

Voor Osinga is het doel alle systemen in de vrachtsector met elkaar te kunnen laten praten. ''Dan kun je pas met recht zeggen dat Nederland distributieland is.''