AMSTERDAM - China en de Europese Unie hebben overeenstemming bereikt over het opzetten van gezamenlijk onderzoek voor de ontwikkeling van schonere, minder vervuilende en veiliger vliegtuigen. Dat werd donderdag aangekondigd tijdens de Shanghai Expo in China.

In eerste instantie zullen drie projecten worden opgezet, waarvoor in totaal 70,5 miljoen yuan (ongeveer 7,6 miljoen euro) wordt uitgetrokken. De kosten voor het onderzoek worden gedeeld door de Europese Commissie en het Chinese ministerie van Industrie en Informatietechnologie.

"We menen dat het onze missie is om schoner, veiliger en comfortabeler luchttransport te ontwikkelen", zei Li Benjian, onderdirecteur van de afdeling apparatuur van het Chinese ministerie van Industrie en Informatietechnologie.

MARS

Een van de projecten richt zich op het gieten van grote constructies van titanium, ook bekend als COLTS. De bedoeling is dat er minder afval ontstaat en minder kooldioxide vrijkomt bij het gieten van de onderdelen.

Een ander project, bekend onder de naam MARS, is gericht op het verbeteren van de aërodynamica van vliegtuigen, waardoor brandstof kan worden bespaard. Het derde project gaat zich bezig houden met simulatiemethodes op grote schaal en het ontwikkelen van middelen voor milieuvriendelijke luchtvaarttechnologie.

Vliegtuigbouwer

Rudolf Strohmeier van de Europese Commissie, noemde de plannen voor het onderzoek belangrijk, omdat 'de luchtvaart een zeer belangrijke industrietak is voor de EU én China'. "De markt is zich enorm aan het ontwikkelen en wij menen dat we kunnen helpen met ons onderzoek en onze Chinese partners om gezamenlijke doelen te bereiken", aldus Strohmeier.

De overeenkomst laat zien dat China steeds belangrijker wordt als vliegtuigbouwer en dat de Europa graag een belangrijke speler in de enorme Chinese markt wil blijven. China heeft reeds straaljagers en kleinere commerciële vliegtuigen gebouwd, maar loopt tegen enkele hobbels aan bij de ontwikkeling van de luchtvaartindustrie.

Het land heeft voorraden titanium en is een belangrijke leverancier van onderdelen, maar mist belangrijke technologie die nodig is om het metaal op een effectieve manier te kunnen gebruiken voor onderdelen die gebruikt worden in de luchtvaartindustrie.