SCHIPHOL - De kou is nog niet uit de lucht in de gespannen verhoudingen tussen luchthaven Schiphol en zijn grootste klant KLM. Schiphol maakte woensdag bekend een onder meer door de KLM omstreden wijziging van de tarieven voorlopig op de lange baan te schuiven.

''Daarmee is de kou nog niet uit de lucht, maar we gaan nu in ieder geval constructief naar de feiten kijken'', stelde KLM-topman Peter Hartman.

Schiphol en KLM laten samen eerst een onafhankelijk onderzoek uitvoeren door externe partijen om te bekijken wat de impact van de voorgestelde wijziging van de structuur voor de tarieven is op de gebruikers, waaronder de KLM en het SkyTeam en alle passagiers, de mainport Schiphol en de Nederlandse economie.

Geen ander inzicht

Schiphol-topman Jos Nijhuis is ervan overtuigd dat de luchthaven niet tot een ander inzicht komt. ''Maar in theorie zou de conclusie van het onderzoek reden kunnen zijn voor afstel.''

Hartman toont zich blij dat de druk er even af is en de partijen ophouden ''elkaar te bestoken met argumenten waarvan we niet precies weten wat waar is.'' De nieuwe strategie van Schiphol is volgens Hartman een trendbreuk met het verleden. ''Daarom moet je heel zeker zijn van je zaak voordat je dit doet. Het gaat tenslotte om de mainportfunctie van Schiphol.''

Duurder uit

Door de wijziging van de tariefstructuur zullen maatschappijen als KLM voortaan duurder uit zijn en maatschappijen als concurrent easyJet goedkoper.

Prijsvechter easyJet reageerde ''teleurgesteld'' op het besluit van Schiphol. ''De tarieven van Schiphol benadelen nog steeds de Nederlandse passagiers.''