Akkoord in EU over extra heffingen trucks

LUXEMBURG - De EU-landen kunnen vrachtwagens extra gaan belasten voor milieuschade en geluidshinder. De EU-ministers voor Transport hebben daarover vrijdag in Luxemburg overeenstemming bereikt, aldus ingewijden. Nederland heeft zich onthouden.

De nieuwe Nederlandse minister Melanie Schultz was niet aanwezig bij het EU-beraad. Schultz moest de eerste vergadering van het nieuwe kabinet bijwonen, aldus haar woordvoerster.

Door het akkoord krijgen de EU-lidstaten de mogelijkheid trucks gemiddeld zo'n 3 cent per kilometer te laten betalen voor luchtverontreiniging en geluidshinder. Het tarief is afhankelijk van het soort vrachtwagen: oudere, sterk vervuilende types zijn duurder uit.

Spits

Ook mogen de lidstaten al bestaande tol voor het gebruik van het wegennet in de spits gaan variëren. In de meeste landen bedraagt die tol nu ongeveer 15 cent per kilometer. In de spits mag het tarief straks met 175 procent omhoog, op voorwaarde dat het in de daluren fors lager wordt.

Verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) vinden dat de EU-transportministers een misstap maken.

''Wij zijn zeer teleurgesteld over de gang van zaken. Op alle mogelijke manieren zullen wij onze invloed aanwenden om de besluitvorming te keren'', aldus de organisaties. De trein, de binnenvaart en de personenauto worden op deze manier volgens hen buiten schot gelaten.

Europees Parlement

Het Europees Parlement moet zich nog over het plan uitspreken. Wanneer ook dit instemt zijn de EU-landen niet verplicht de extra heffingen in te voeren; ze kunnen daarover zelf beslissen.

Ingewijden verwachten dat de meeste lidstaten voorlopig nog even zullen afwachten. Ze beschikken meestal ook niet over de benodigde voorzieningen, zoals camera's.

Lees meer over:
Tip de redactie