Geen perspectief voor 3D-TV

Naar 3D-TV kijken zorgt nu nog voor veel ongemakken. Het wachten is op een producent die deze kan oplossen. 

Door Herbert Leenstra | Logica

Op dit moment wordt 3D-TV flink gepromoot in elektronicawinkels. Om te kunnen genieten van deze gadget moet men wel een speciale 3D-bril opzetten. Zeker na de 3D-film Avatar namen 3D-gadgets een grote vlucht.

Bij 3D-beelden staan er twee verschillende plaatjes over elkaar heen. Dit wordt ook wel anaglyph genoemd. Laten we een aantal feiten op een rij zetten voordat we overenthousiast worden.

Historie

De technologie om 3D-beelden te kunnen zien bestaat al langere tijd. Denkt u maar aan de IMAX bioscopen en de 3D-stripboeken uit de jaren 50. In de begindagen moest men een simpele bril opzetten met een rood en een groen glas om 3D-beelden te kunnen zien.

De huidige 3D-brillen zijn veel geavanceerder, maar zijn nog steeds een bril. Dit is dan ook direct het probleem voor een grootschalig succes van 3D-TV.

Sociaal

De sociale structuur in een gezin of vriendengroep zal te veel te lijden hebben van de 3D-bril om van een gezellige 3D-TV filmavond thuis te kunnen genieten. Mensen zijn sociale wezens die met elkaar willen communiceren als ze samen zijn. De 3D-bril is hierbij een extra hindernis en zal daarom geen succes worden. Verder leren de grootschalige gebruikerservaringen na de 3D-film Avatar ons ook het nodige.

De 3D-bril gaat, voor de ongeoefende brildrager, naar verloop van tijd “zwaar” aanvoelen. Geoefende brildragers moeten de nieuwe 3D-bril over hun bestaande bril heen kunnen zetten. Tenslotte wordt het snoer van de geavanceerde 3D-bril naar de apparatuur als belemmerend ervaren. Overigens is dit laatste punt ook met een infrarood koppeling op te lossen.

Standaard

Helaas is er in 3D-land nog geen standaard afgesproken. Dit resulteert in vele soorten 3D-brillen. Zo zijn er eenvoudige brillen met rood - cyaan glazen, magenta - groen glazen, licht rood - licht groen glazen en bruin oranje – donkerblauwe glazen. Daarnaast bestaan er ook nog 3D-LCD brillen.

Zowel de sociale component als het fysieke ongemak en het ontbreken van 3D-standaarden zorgen er voor dat er op dit moment nog geen succesvolle introductie van 3D-technologie kan plaatsvinden.

Toekomst

De technologische ontwikkelingen gaan snel. Philips, Microsoft en Toshiba zijn allen bezig met het ontwikkelen van 3D-TV waarbij de kijker geen 3D-bril nodig heeft. Het wachten is op de fabrikant die dit kan realiseren en een prijstechnisch aantrekkelijk aanbod heeft.

Men kan bijvoorbeeld denken aan een extra scherm voor de TV of een 3D-projectie voor het TV scherm. Pas op dat moment zal de 3D-industrie een revolutionaire doorbraak hebben en kan de grootschalige uitrol van 3D-technologie in de huiskamer beginnen.

Herbert Leenstra is een senior business consultant bij Logica Management Consulting | LinkedIn

Lees meer over:

NUwerk

Tip de redactie