AMSTERDAM – EFactor is een sociale netwerksite special voor ondernemers. Het bedrijf, opgericht door drie Nederlanders, opereert vanuit Silicon Valley en niet zonder succes: 850.000 ondernemers en 28.000 investeerders zijn lid. De leden zijn afkomstig uit maar liefst 168 landen.

“Sinds de lancering van onze nieuwe website eind september zien we drie keer zoveel nieuwe leden zich aanmelden,” vertelt Marion Freijsen die, samen met Adrie en Roeland Reinders, EFactor heeft opgericht.

“We zijn in 2008 de website gestart voor ondernemers door ondernemers, waar we geleidelijk steeds meer onderdelen aan hebben toegevoegd. Alles is nu mooi gestroomlijnd, waardoor mensen makkelijker de weg kunnen vinden.”

Netwerk

Samen met de nieuwe website introduceerde EFactor een nieuwe ‘tool’ het zogenaamde one-click network. “Op Facebook heb je 3000 vrienden waar je zakelijk niks aan hebt, Linkedin is een elektronische kaartenbak van mensen die je al ontmoet hebt. EFactor toont je de mensen die je zou moeten ontmoeten”, aldus Freijsen.

EFactor koppelt ondernemers die op hetzelfde afzetgebied of in dezelfde branche actief zijn. Niet alleen online, maar ook “on earth”. “We denken dat mensen meer zaken doen met mensen die ze kunnen ontmoeten of hebben ontmoet.”

Bijeenkomsten

EFactor organiseert bijeenkomsten in verschillende landen waar leden elkaar kunnen ontmoeten. “In 2010 hebben we al 80 evenementen georganiseerd. Er is een spreker en een lokaal panel van ondernemers. Na afloop is er de mogelijkheid tot netwerken.”

De website biedt diensten van derden aan tegen een percentage van de omzet. Maar alleen als het voor de leden goedkoper is om het via EFactor te regelen dan rechtstreeks.

Zo biedt EFactor in de Verenigde Staten een collectieve zorgverzekering aan, waar ook in Nederland aan wordt gewerkt. Het opzetten en hosten van een website of het boeken van een reis kan tevens via EFactor geregeld worden.

Kantoorruimtes

Leden kunnen tegen betaling gebruik maken van flexibele kantoorruimtes. “We hebben 1000 tot 1200 lounges verspreid over de wereld”, vertelt Freijsen trots.

Naast hun eigen diensten en diensten van derden haalt EFactor inkomsten uit sponsoren. Zo sponsort KLM de website in Nederland en is verzekeraar AON een wereldwijde sponsor.

Opmerkelijk genoeg laten ze geen advertenties toe op de website. “We wilden een gedegen businessmodel; inkomsten uit advertenties zijn sterk afhankelijk van de economie. Daarnaast zijn er veel mensen die een hekel aan advertenties hebben.”

App

Binnen twee maanden volgt een mobiele app. Eerst voor de iphone en ipad, later android en mogelijk nog voor andere smartphones. “Dan is het voor ons helemaal af.”

EFactor werkt ook aan een eigen ‘app-store’ waar derden rechtstreeks hun diensten aan leden kunnen aanbieden.

De verwachte omzet voor 2010 is een half miljoen dollar, voor 2011 ligt de verwachting op 7 miljoen. En voor 2012 hoopt het bedrijf op 20 miljoen.

Exitstrategie

Het einddoel lijkt in zicht te komen. “Als je in Silicon Valley geen exitstrategie hebt, word je voor gek verklaard. We zijn alle drie bouwers van zaken, daar zijn we goed in. We hebben 17 uur per dag gewerkt; op een gegeven moment ben je wel toe aan een beetje vakantie."

"We zullen er op een moment uitstappen. Niet dat EFactor dan stopt, maar dat een ander bedrijf het verder laat groeien.”

Freijsen bevestigt dat er bedrijven zijn die interesse hebben getoond om EFactor te kopen. “Maar het is nu te vroeg, op dit moment zijn we nog te klein.”

Daar kan snel verandering in komen. EFactor verwacht over een jaar 2,5 miljoen leden te hebben.