Nieuwe containerhaven moet verkeer ontlasten

ALPEN AAN DEN RIJN - Vier schepen per dag, 150 tot 200 containers, elk gevuld met 24 ton aan spullen, voornamelijk bier voor export.

Vanaf maandag varen tussen Alphen aan den Rijn, Antwerpen en Rotterdam binnenvaartschippers heen en weer voor met name bierbrouwerij Heineken vanuit de nieuwe overslagterminal Alpherium. Vrijdag is de feestelijk opening, zaterdag kan het publiek een kijkje nemen.

Door de ingebruikname van de containerhaven worden notoire verkeersknelpunten in Rotterdam en omgeving ontzien. De wegen in Nederland lopen vol en containerterminals als Alpherium zijn nodig om meer te kunnen transporteren in Nederland, aldus directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam.

Ruimte genoeg

Directeur Henk Bakker van terminalexploitant Van Uden, dat al jaren actief is in de transportbranche, is het daarmee eens. ''We moeten onze vaarwegen maximaal gebruiken. Daar is ruimte genoeg voor vrachtvervoer.''

De haven van Rotterdam wordt via verschillende terminals in Nederland bediend. ''Zo hebben we ook pendeldiensten in het Noord-Limburgse Wanssum en zijn we bezig om in Alblasserdam een containerterminal te krijgen'', aldus Smits.

Bouw

De bouw liet lang op zich wachten. Al in de jaren '90 werden de eerste plannen over een binnenvaartterminal bij Alphen aan den Rijn besproken. Onder meer protesten van buurtbewoners, milieutechnische problemen en winterweer vertraagden de bouw. ''We moesten geduldig zijn'', bevestigt Fred Holvast, directeur logistiek van Heineken Nederland.

''Maar ik begrijp het ook wel: zonder een zogeheten launching customer begin je niet. Boeing bouwt ook geen nieuw vliegtuig als het geen luchtvaartmaatschappij als klant heeft om het toestel af te nemen.''

Capaciteit

De terminal heeft een overslagcapaciteit van bijna 120.000 containers. Daarmee behoort het Alpherium zeker tot de top 5 van de grootste binnenvaartterminals in Nederland. De kosten van de bouw van de terminal bedroegen ongeveer 15 miljoen euro.

De aanleg en de aanpassing van de infrastructuur kostten ongeveer 40 miljoen euro, aldus de provincie Zuid-Holland. Verschillende overheden hebben daaraan bijgedragen.

Zeeman

Het eerste jaar verwacht Bakker 100.000 containers te kunnen overslaan. Van Uden heeft nog ruimte voor enkele exportklanten. Importklanten van Van Uden zijn onder meer Zeeman, Intertoys en Blokker, zodat de containers niet leeg terugkomen bij Alpherium.

Lees meer over:

NUwerk

Tip de redactie