Hebt u wel eens goed gekeken naar een pitstop tijdens een Formule 1-race? In luttele seconden worden daar een groot aantal handelingen verricht door een team van gespecialiseerde mensen.

Door Wim Groenendaal | Logica

Zij kunnen hun werk zo effectief en efficiënt uitvoeren omdat ze ervoor zijn opgeleid, getraind en omdat ze het juiste gereedschap tot hun beschikking hebben.

Datzelfde geldt voor een effectieve en efficiënte IT-omgeving. Als alles klopt, werkt de IT-afdeling als een team met de juiste mensen met het juiste gereedschap op de juiste plek, in theorie dan.

Praktijk

De praktijk is helaas anders. Talenten zijn schaars en duur en het vinden van het juiste gereedschap is ook al niet zo eenvoudig. Het resultaat is dat in de IT-gereedschapkist vaak alleen een hamer te vinden is en als gevolg waarvan elk probleem of uitdaging er uit ziet als een spijker.

Tel daarbij op dat er mensen worden aangewezen om taken te doen waarvoor zij niet echt geschikt zijn en we zijn precies waar IT niet zou moeten willen zijn.

Langer

De gevolgen zijn voorspelbaar: projecten duren langer dan verwacht, de opdrachtgever is niet blij met de kwaliteit en de eindgebruiker verbaast zich regelmatig over de (on)logica van programmadialogen. Aan de andere klant klaagt IT over gebrek aan begrip, het te krappe budget en de hoge eisen die aan hun werk wordt gesteld.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat tussen de zeventig en tachtig procent van de IT-afdelingen zich in deze situatie bevindt.

Pitstop

De vraag is hoe je deze situatie zou kunnen veranderen. Tijdens een pitstop in de Formule 1 heb je voor een deel altijd dezelfde werkzaamheden zoals het wisselen van de banden. Daarvoor heb je vakmensen nodig en het juiste gereedschap. Andere werkzaamheden komen niet regelmatig voor zoals het wisselen van een voorvleugel.

Als IT afdeling moet je er dus voor zorgen dat je die eerste groep altijd tot je beschikking hebt, in de juiste hoeveelheid, met het juiste gereedschap en de kennis en kunde om daarmee om te gaan. Voor de niet regelmatig voorkomende werkzaamheden kun je het beste experts inhuren op het moment dat dit nodig is.

Competenties

Een manier om daar te komen is te inventariseren welke competenties en gereedschappen er aanwezig zijn en hoe die bijdragen aan het succes van de onderneming. Vervolgens vaststellen wat er ontbreekt of in onvoldoende mate aanwezig is. Er zou bij zo’n inventarisatie ook kunnen blijken dat er een overschot is aan bepaalde competenties is of dat bepaald gereedschap voorbij de uiterste houdbaarheidsdatum is.

Deze informatie is een goede basis om de toekomststrategie te bepalen, vooral als u dit combineert met een tevredenheidonderzoek: wat vindt de organisatie eigenlijk van de IT-afdeling?

De uitkomst kan best confronterend zijn, maar het geeft wel een goed beeld over wat IT kan en wat het zou moeten kunnen.

Kennis

IT is teamwerk en de combinatie van kennis, kunde en gereedschap bepaalt voor een groot deel het succes. Als IT-afdeling hoef je echt niet alles zelf te willen doen, immers de coureur gaat ook niet zelf zijn banden wisselen bij een pitstop.

Tenslotte: Ook bij een Formule 1-pitstop gaat er wel eens wat mis, want laten we niet vergeten, het blijft mensenwerk.

Wim Groenendaal is Principal IT Consultant bij Logica Business Consulting. E-mail: wim.groenendaal@logica.com LinkedIn: nl.linkedin.com/in/wgroenendaal