Elke week opmerkelijke innovaties en creatieve uitingen in Innovatie 360. Met deze week: de Wii-brator, de automaat die je uitdaagt, Puma-fiets Mopion en blind sms’en.

In samenwerking met Idealize, het platform voor creatieve bedrijfsideeën.

Met volle teugen kunnen genieten, daar gaat het om in het leven. Uiteindelijk bedenken we daarom steeds weer nieuwe uitvindingen. Sommigen zullen dat genieten soms heel letterlijk nemen, want niet voor niets kwam het onbekende Mojowijo deze week met een ding dat misschien wel het beste te omschrijven valt als een Wiibrator.

Wat is nu precies het geval? Het bedrijf heeft een systeem ontwikkeld dat de Wii-controller kan omvormen tot een bevredigingsmiddel en sex op afstand mogelijk maakt.

Koppelen

Voor het totale concept zijn twee Wii-controllers nodig, die beiden bevestigd moeten worden aan apparatuur van Mojowijo. Deze apparatuur kunnen gebruikers koppelen via de accessoire-poort van de controller.

Gebruikers kunnen daardoor de controllers in verbinding brengen met een pc met BlueTooth, waarop software van Mojowijo draait. Vervolgens kan het ‘spelletje’ beginnen.

De automaat die je uitdaagt

Met volle teugen genieten staat ook synoniem voor je dorst lessen met een lekkere frisdrank. Drankfabrikanten baseren niet voor niets hun bestaan op deze behoeften.

Maar een label als Juicy Drench realiseert zich blijkbaar ook dat dit niet de periode is waarin mensen veel geld willen neerleggen voor drank: het plaatste recentelijk in Engeland automaten, die consumenten laten afrekenen door het spelen van een memorygames. Geld wordt niet geaccepteerd.

De games, die op het internet staan, kunnen ter plekke aan de hand van een aanraakscherm gespeeld worden. Een startscherm verzoekt de voorbijganger direct te beginnen met het spelen van één van de veertig spelletjes.

Puma’s Mopion

Genieten is soms ook lekker fietsen, of zoals provinciale muziekband Skik het ooit zong: ‘heb de banden vol met wind, nee ik heb ja niks te klagen’.

Dat niet alleen in Nederland, maar wereldwijd steeds meer tweewielers worden verkochten en fietsen daardoor meer en meer bij een internationale lifestyle gaan behoren, heeft sportmerk Puma ertoe aangezet om met nog maar een lijn te komen: de Mopion.

Licht

Het gegeven dat de fiets door het aluminium frame relatief licht is voor een vrachtfiets, namelijk zo’n 49 Engelse pond, maakt de Mopion ook aantrekkelijk voor vrouwen. De bakfiets mag dan wel in zwang zijn bij vrouwen die net niet meer zwanger zijn, toch horen we ze, als ze de fiets weer uit een rek moeten tillen, regelmatig deze tweewieler vloekend degraderen tot bakbeest.

Wel irritant aan de Mopion: geen kettingkast, waardoor het pakken- en jurkenpubliek misschien afhaakt.

Blind mailen en sms’en

Wat ons zo nu en dan nog steekt, is dat we op straat minder makkelijk door kunnen gaan met mailen en sms’ en op onze mobiel. Dat zou beter gaan als we blind konden typen en ondertussen onze ogen op de weg konden houden. Ook voor blinden en slechtzienden zou zo’n concept natuurlijk als geroepen komen.

TU/E Eindhoven-student Guust Hilte vond ook dat hier een uitdaging lag. Hij ontwikkelde onlangs een interface, waarop gebruikers zonder te kijken tekstberichten op een mobieltje kunnen invoeren.

Zijn ‘Tactile Texting’-concept bestaat uit een ronde touchpad ter grootte van een hockeypuck, die draadloos in verbinding staat met een mobiele telefoon. Gebruikers kunnen letters invoeren door met hun duim over gefreesde gleuven te glijden.

Hilte zegt in de toekomst een geavanceerd model te willen ontwikkelen, dat veel dunner is en behoort tot de achterkant van een mobieltje.

iPads in de auto

Ultiem genot? Moeilijk te definiëren. We kennen bijvoorbeeld een stelling die zegt dat een man soms nog meer oog heeft voor zijn apparatuur dan zijn vrouw. Zo zal de zakenman mogelijk erg blij worden van een nieuw auto-interieur van cartuner BRABUS: voor de Mercedes Benz-S600 ontwikkelde het een inrichting met Apple-producten, dat de passagier zo een ‘productiecentrum’ op de achterbank biedt.

Het Mercedes-interieur heeft de passende naam ‘iBusiness’ en is voorzien van twee iPads met bijbehorende Bluetooth-toetsenborden. Hiermee kan de gebruiker de radio, een navigatiesysteem en telefoon besturen, evenals de multimedia-functies die BRABUS zelf voor de iBusiness ontwikkeld heeft.