Persgroep berust in oordeel over wanbeleid PCM

AMSTERDAM - De Persgroep Nederland legt zich neer bij het oordeel van de Ondernemingskamer dat bestuurders en toezichthouders van uitgeverijconcern PCM in het verleden wanbeleid hebben gevoerd.

Het bedrijf, dat begin vorig jaar een meerderheidsbelang nam in PCM, gaf donderdag aan niet in cassatie te gaan en geen stappen te ondernemen tegen de betreffende personen.

De Ondernemingskamer oordeelde eind mei dat de bestuursorganen van PCM in de periode van 1 januari 2004 tot en met 2 juli 2007 een wanprestatie hebben geleverd. Zij zouden onvoldoende oog hebben gehad voor de belangen van de vennootschap bij de verkoop van PCM aan durfinvesteerder Apax.

Die overname zadelde de uitgever van de Volkskrant, NRC Handelsblad, Trouw en AD op met een torenhoge schuld, waardoor er fors moest worden gesneden in de activiteiten van het concern.

Schadevergoeding

De Persgroep bracht sinds de overname de financiën van PCM op orde met een kapitaalverhoging van 130 miljoen euro, de verkoop van NRC Handelsblad en de boekenuitgeverijen van het bedrijf en flinke bezuinigingen bij de andere kranten.

Volgens de Persgroep zijn de juridische mogelijkheden om een schadevergoeding te eisen van de betrokken bestuurders, commissarissen en aandeelhouders zeer beperkt. Het bedrijf ziet daarom af van verdere gerechtelijke stappen.

Het houdt de mogelijkheid voor de betrokken personen om zelf een gebaar te maken wel expliciet open. In een verklaring stelt het bedrijf dat zij voor zichzelf moeten uitmaken of ze het ''ethisch verantwoord'' vinden om het geld dat zij bij de overname verdienden te houden.

Lees meer over:
pcm
Tip de redactie