AMERSFOORT - FrieslandCampina heeft een goed eerste halfjaar achter de rug. De zuivelcoöperatie zag de nettowinst verdubbelen en ook de omzet ging omhoog. Het zuivelconcern maakte de halfjaarcijfers dinsdagavond bekend.

De omzet steeg ten opzichte van het eerste halfjaar van 2009 met 5,5 procent tot 4,3 miljard euro. De nettowinst verdubbelde naar 156 miljoen euro. Vooral de betere verkopen van consumentenproducten in Azië en Afrika en prijsstijgingen van producten als foliekaas, melkpoeder en melkeiwitten droegen bij aan het positieve resultaat.

Merken als Frisian Flag (Indonesië), Peak (Nigeria), Foremost (Thailand) en Friso (baby- en kindervoeding) deden het bijzonder goed. Op het gebied van kaas presteerden Noord-Hollandse kaas en Milner boven verwachting.

Tevreden

De garantieprijs voor door leden-melkveehouders van FrieslandCampina geleverde melk nam het afgelopen halfjaar met 16 procent toe tot 30,25 euro per 100 kilo melk, aldus de coöperatie.

Topman Cees 't Hart van FrieslandCampina zei in een toelichting tevreden te zijn ''over de resultaatontwikkeling in de eerste helft van 2010''.

Bewijs

Het bedrijf doet het goed in de markt, maar de forse verbetering van de winst is volgens hem ook het ''concrete bewijs van het succes van de fusie''.

Toch wil de coöperatie geen concrete verwachting uitspreken over het resultaat van het hele jaar. Daarvoor zijn de economische vooruitzichten volgens het bedrijf te onzeker.

Kleine schommelingen in vraag en aanbod op de wereldmarkt kunnen grote gevolgen hebben voor de ontwikkelingen in de prijs van zuivelproducten, aldus 't Hart.