Hoe gaan de zaken?

Het lijkt een luchtige vraag die gelijk staat aan de dooddoener "wat een weertje hè?", maar mede-ZZPers weten beter. Wanneer je op een verjaardag de vraag krijgt "en, hoe gaan de zaken?" is jouw antwoord van cruciaal belang.

Inmiddels weet ik, na herhaaldelijk zelf de vraag beantwoord te hebben én door een hilarisch gesprek over dit onderwerp met een mede-ZZPer, welke onderwerpen je beter kunt mijden. Deze deel ik uiteraard graag.

Wanneer je antwoordt met een zin als "de crisis hakt er flink in, ik hou mijn hoofd nog maar net boven water" dwalen blikken al snel af richting buffet of bar. Want niemand wil horen dat je enkel nog droog brood met aanmaaklimonade tot ontbijt, lunch en avondeten rekent omdat men geen geld aan jouw diensten wenst te spenderen, hoe goed deze ook zijn.

Dit valt onder de categorie "schokkend" en daar hoort men niet over te praten op feestjes.

Ongepast

Wanneer de zaken goed gaan, treed hier dan niet over in detail. Als je besluit uit te wijden over hóe goed het gaat met jouw bedrijf, dan zijn daar grenzen aan. Men wil niet weten hóeveel je dan echt verdient, wat je er aan overhoudt en in welke mate je kwartaalcijfers hoger zijn dan de volgende.

Dit is echt Ongepast met een Grote O. Ook al ben je absoluut eerlijk, open en heel erg trots op hetgeen je bereikte, niet iedereen begrijpt jouw enthousiasme.

Details

Mócht je de eerste vraag met een antwoord van één woord beantwoord hebben ("prima", "goed", enzovoorts), dan komt als je boft vraag nummer twee: "wat doe jij ook alweer precies?"

Kijk uit! Ook dit is er één om over na te denken. Denk: elevator pitch. Hou het kort en bondig. Wanneer je de passie voor jouw vak probeert te delen met een gesprekspartner die er niet in thuis is, hou het dan vooral kort.

Ook al heb jij nóg zulke overwinningen behaald en buitengewone resultaten bereikt: wanneer het degene niets boeit welke ontwikkelingen er gaande zijn binnen jouw branche, is jouw gesprekspartner weg en de gedeelde passie ver te zoeken.

Kinderen

Waar zit het probleem nou, in deze vraag? Het probleem zit in het feit dat het inderdaad een vraag is die bedóeld is om dezelfde lading te hebben als een openingszin over het weer. Het is een vraag die kort en ongecompliceerd beantwoord dient te worden, liefst met een positieve lading.

Wat veel mede-feestgangers zich niet beseffen, is dat het hebben van een eigen bedrijf soms voelt als het hebben van een kind; je bent er de hele dag mee bezig, brengt alles wat je ziet en hoort ermee in verband en wil het zo goed mogelijk verzorgen en laten groeien. Wanneer je trots op je kind bent, wil je dit delen.

Puberzoon

En misschien moeten wij, als ZZPers, dan weer de link leggen naar dé vraag en onze inhoudelijke antwoorden bewaren voor een netwerkevenement óf voor een gesprekspartner met een gedeelde passie.

Want wanneer iemand naar je puberzoon vraagt op een feest, vertel je ook niet dat hij net zijn eerste jeugdpuistje heeft uitgeknepen. Of over de boekjes die je vond onder zijn matras. Dan zeg je "goed hoor" en sluit je aan bij het buffet.

Eet smakelijk!

Sanne Nuij van Arnhem is directeur/eigenaar van Plan T, een adviesbureau voor verandermanagement. Plan T biedt ook trainingen op het gebied van creativiteit en communicatie voor bedrijven én particulieren. Sanne is te volgen op twitter.com/SanneNvA

Tip de redactie