DEN HAAG - Tele2 moet advertenties rectificeren omdat het bedrijf de prijs van de nieuwe kabeltelevisiedienst op misleidende wijze heeft vergeleken met die van concurrenten.

Dat heeft de voorzieningenrechter in Den Haag bepaald in een kort geding, dat was aangespannen door de kabelbedrijven UPC en Ziggo.

Tele2 adverteerde dat mensen voor 5 euro per maand kabeltelevisie in de huiskamer kunnen krijgen. In de rectificatie moet duidelijk komen te staan dat mensen dan ook vastzitten aan een jaarabonnement op internet, telefonie en digitale televisie. De totaalprijs komt daarmee op 44,95 euro per maand.

Tele2 moet niet alleen rectificeren in gedrukte media, maar ook in tv-spots en op de eigen website.

Vervolgstappen

In een reactie stelde Tele2 het vonnis te zullen uitvoeren, maar zich wel te beraden op eventuele vervolgstappen. Ziggo zei in een reactie dat Tele2 de zaak heeft verloren en is verheugd over het vonnis.

UPC is ook tevreden: ''Er is concurrentie mogelijk gemaakt voor het analoge tv-pakket binnen een zeer concurrerende markt. Iedereen moet zich daarbij wel aan de regels voor eerlijke reclame houden. Tele2 was daar ons inziens ver overheen.''