Bent u zich bewust van de dreiging van bedrijfsspionage en hoe vaak dit voorkomt? En weet hoe simpel dit in veel gevallen is?

Door Luc Molenaar l partner ASI Consulting

Het geroezemoes in het wegrestaurant langs de A1 heeft altijd een vast niveau. Nadat je er even hebt gezeten, ben je eraan gewend en valt het niet meer op. Het is juist dan dat afwijkingen gaan opvallen. Zo ook nu.

Twee mannen zijn het etablissement binnengekomen en lijken elkaar lang niet te hebben gesproken. Hard lachend en luid pratend lopen ze na een leeg tafeltje. De ene man is gekleed in een net pak, de ander is wat meer casual gekleed en heeft een motorhelm bij zich. Waarschijnlijk ligt z’n motorpak in een van de kluisjes.

Koffer

Zo op het eerste gezicht allemaal niet echt opvallend, maar laten we toch eens wat inzoomen. De nette man heeft zojuist z’n koffer geopend en laat de ander een map zien met daarin een paar documenten.

Het logo van een bekend bedrijf is net te zien, maar verder eigenlijk weinig. De nette man geeft de map aan de motorrijder en zegt iets onverstaanbaars.

De ander lacht en haalt een grote enveloppe uit z’n rugzak. De nette man pakt de enveloppe aan maar laat ‘m dicht en stopt deze weg. De mannen drinken nog wat en verlaten daarna het restaurant.

Overname

Twee dagen later kondigt een grote beursgenoteerde bank aan dat zij een overnamekandidaat heeft gevonden voor een niet nader te noemen bedrag. De overname is strategisch goed voor de bank en het nieuwe bedrijf zal een top 5 positie krijgen op de wereldranglijst. Dezelfde dag doet een andere bank een hoger bod.

Deze bank wil de te koop staande bank opsplitsen en verlieslatende onderdelen verkopen. De eerste bank kan niet meer bieden en laat haar originele bod staan. De aandeelhouders kiezen uiteindelijk de laatste optie.

De vraag hier is: hoe wist deze andere bank dezelfde dag nog de eerste bank te overtroeven? Het bod was niet bekend.

Ontmoeting

Wellicht had onze op het eerste gezicht onschuldige ontmoeting in het wegrestaurant hier iets mee te maken. Onderzoek heeft uitgewezen dat meer dan 25% van de bedrijven zich schuldig maakt aan bedrijfsspionage.

Het zal de lezer niet verbazen dat het merendeel plaatsvindt in Azië. Maar ook in Nederland komt het voor.

Het is bekend dat van diverse CEO’s exact wordt bijgehouden met wie er wordt geluncht, wie er naar op bezoek komt, waar de zakenreizen heengaan, en wie er in het social network zit (Facebook, LinkedIn, etc.). Detectivebureaus varen hier wel bij.

Tegenprestatie

Kun je hier iets tegen doen? Nauwelijks. Maar gelukkig zijn bedrijven niet dom en lekken ze als tegenprestatie zelf wel eens informatie. Soms vals, soms ook echt als dit goed uitkomt.

Het is in ieder geval belangrijk om de dreiging van bedrijfsspionage en de stappen die men moet doen bij een gebleken geval, van tevoren goed doordacht te hebben en onderdeel te maken van de bestaande risicomanagementprocedures. Dan kan er altijd snel en adequaat worden gehandeld.

De bank uit het voorbeeld was volledig verrast en stond met z’n mond vol tanden.