NEW YORK - De toeristenindustrie in New York City, een miljardenbusiness, herstelt zich wonderbaarlijk snel van de gevolgen van de economische crisis.

Waar vorig jaar nog sprake was van een ongekende daling van het aantal toeristen dat de stad aandeed, stevent de metropool dit jaar af op een record.

In de eerste helft van het jaar werden 5 procent meer bezoekers geregistreerd dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. ''We zitten op koers voor ons beste jaar ooit'', aldus George Fertitta, topman van NYC & Company, het marketing- en toerismebureau van de stad.

2009

In 2009 kwamen 3,2 procent minder bezoekers naar NYC. ''Dat valt relatief nog mee'', merkt Fertitta op. Voor het eerst liet vorig jaar echter ook de Amerikaanse toerist het afweten. Dat was zelfs in 2001 niet het geval, terwijl toeristen uit andere landen na de aanslagen op de WTC-torens wel wegbleven. ''Dit had alles te maken met de slechte economie en de hoge werkloosheid.''

Maar de Amerikaanse bezoekers die kwamen, bleven wel langer. Nog een novum: voor het eerst wist New York City Orlando te passeren als meest bezochte Amerikaanse stad. ''Qua inkomsten waren we al de eerste stad'', zegt Fertitta.

Inkomsten

Voor dit jaar rekent de stad op 29 miljard dollar aan directe inkomsten uit het toerisme. ''En elke dollar heeft een impact van 1,50 dollar door de invloed op bijvoorbeeld de werkgelegenheid en belastingen. Bovendien lijkt dit de enige bron van inkomsten die nog verder kan groeien.''

Naast het toerisme moet New York het hebben van Wall Street, de vastgoedmarkt en de media- en entertainmentindustrie, waarbij het toerisme een derde plaats inneemt.

Shoppen

Toeristen geven over het algemeen het meeste geld uit aan shoppen (''alleen al de omzet aan extra koffers''), theater- en museumbezoek en eten en drinken. ''Zowel op Broadway als in de musea denken we dit jaar records te breken.''

Het aantal bezoekers kende vorig jaar met 45,6 miljoen mensen (127.000 Nederlanders) even een dipje. Zij gaven dat jaar gezamenlijk 28,2 miljard dollar uit. Een jaar eerder gaven 47 miljoen toeristen 32,1 miljard dollar uit.

Dollar

De bestedingen per persoon bleven op peil; de koers van de dollar ten opzichte van andere munten lijkt van weinig invloed op het bestedingspatroon. ''Wij maken ons pas zorgen als de euro heel laag staat. Als de euro in zes maanden tijd 10 procent aan waarde inlevert, daalt het aantal bezoekers uit eurolanden met 1,5 procent'', weet Fertitta.

In principe speelt de stad er niet op in. ''Als de verschillen echt heel groot worden, kunnen we de hoteltarieven aanpassen. Al eerder bedachten wij de restaurantweek voor moeilijkere tijden. Dat heeft veel navolging gekregen.'' De hoteltarieven kwamen vorig jaar uit op gemiddeld 238 dollar, een fikse aderlating vergeleken bij de 312 dollar in 2008.

Slogan

NYC hoeft niet echt veel moeite te doen om aandacht te krijgen. ''Allerhande tv-series en films zijn ons promotiemateriaal.''

De stad heeft wel een slogan, This is New York City, maar treedt daar nauwelijks mee op de voorgrond. 'I love New York', een slogan die de hele wereld kent, behoort in tegenstelling tot wat velen denken de staat New York en niet de stad toe.