AMSTERAM - Populaire Britse techbedrijven praten wel via social media-sites als Twitter en Facebook, maar negeren de meeste vragen van buitenstaanders. Tot die conclusie komt het marketingbureau Wildfire na eigen onderzoek.

Wildfire nam afgelopen april een week lang alle social media-uitingen van de Deloitte Fast 50, een groep van snelgroeiende technologiebedrijven, onder de loep

Twitter en LinkedIn is bij driekwart van de bedrijven omarmd als pr-kanaal. 43 procent van de bedrijven met een Twitteraccount bleken echter nooit te reageren andere twitteraars.

Facebook

Facebook is door maar 20 procent van de techbedrijven opgepakt. En hoewel 66 procent van de onderzochte bedrijven berichten krijgt op hun Facebook-pagina, beantwoordt maar een kwart de reacties van hun online fans. Een schamele 9 procent gaat de dialoog aan op zijn eigen blog.

De bedrijven gebruiken de social media-sites vooral voor het verzenden van traditionele marketingboodschappen, concludeert Wildfire.

Een derde van de bedrijven heeft geen link naar zijn social media-sites op zijn website. Al met al, stelt Wildfire, zouden 'asociale' bedrijven kansen laten liggen om online een gemeenschap op te bouwen en invloed uit te oefenen.

Zie ook onze special over social media